Fastigheter och kyrkogårdar

Svenska kyrkan är en av landets största fastighetsägare. För att bevara och utveckla kulturarvet behöver vi ha både gedigen kunskap och pengar. Det finns många skäl till att vi förvaltar våra kyrkobyggnader och kyrkogårdar väl.

Svenska kyrkan äger totalt omkring 20 000 byggnader, varav 2 400 är kyrkor. Dessa byggnader, tillsammans med våra kyrkogårdar, är viktiga för människor som vill samlas till gudstjänst, tända ljus, besöka en grav eller delta i en verksamhet. Många av dessa platser är också en viktig del av det svenska kulturarvet.

Kyrkobyggnader, kyrkogårdar och församlingshem i Tierps pastorat

Tolfta församling

Hållnäs kyrka
Hållnäs kyrkogård
Hållnäs församlingshem

Läs mer om pastoratets kyrkor genom att klicka här.

Plantering och gravskötsel

För många är det ett kärt besvär att besöka graven och göra den fin. Kanske planterar vi en blomma eller sätter en bukett i vas för att minnas någon.

Pågående projekt

Svenska kyrkan ansvarar för landets största sammanhållna kulturarv. Omsorgen om våra fastigheter tar vi i Svenska kyrkan i Tierp på största allvar. Här hittar du information om vad vi just nu gör för att förvalta detta ansvar.

Uthyrning av lokal

Vill du hyra något av våra församlingshem? Här hittar du mer information och prislistor.

Kyrkor i Tierps pastorat

Tierps pastorat utgörs av sju kyrkor och sex kyrkogårdar över tre församlingar med allt från havskust och bördig landsbygd till vallonbruk och tätorter.