Pilgrimsvandring

Vandra i medeltida pilgrimers spår – kombinera historia med naturens skönhet. En pilgrim skiljer sig från en vanlig turist genom att valet av resmål väljs i sökande efter andlighet.

Se filmerna från våra pilgrimsvandringar över Kyrkleden 2020 och 2021!

Pilgrimer i vår tid

Under 1980-talet började intresset för pilgrimsvandringar på nytt att öka i Europa. Lederna Caminos de Santiago i Spanien är de mest kända med hundratusentals vandrare årligen. Antalet pilgrimer som besöker den ståtliga Nidarosdomen i Trondheim och vandrar längs befintliga vandringsleder till minne av S:t Olof ökar också stadigt för varje år. I Sverige och Norge finns i dag 5000 km pilgrimsleder.

En pilgrim skiljer sig från en vanlig turist genom att valet av resmål väljs i sökande efter andlighet. Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus, främling, och avser en person som vallfärdar till en helig plats. En äkta pilgrim färdas ofta via en särskild pilgrimsled som knyter ihop de heliga platserna med hemorten.

Foto: Linda Mickelsson