Lyssna på kyrkohistorier i Storyspot

I appen Storyspot finns spännande kyrkohistorier – dramatiska livsöden, osannolika historier och väggar som talar. Från Tierps pastorat finns berättelser från Hållnäs kyrka, Lövstabruks kyrka och Nathanaelskyrkan.

Vad är Storyspot?

Storyspot är en digital tjänst där alla som vill kan dela med sig av korta ljudberättelser genom att koppla dem till platser. Storyspot är en fristående app för mobiltelefon och för att ta del av berättelserna behöver den finnas installerad på din mobiltelefon.

”I tusentals år har människor använt sig av muntligt berättande för att föra vidare kunskap från generation till generation, kunna relatera till vår omvärld och förstå vår plats i historien. Det är bara de senaste århundradena som det muntliga berättandet har ersatts av bilder, video, skrift och envägskommunikation. Med Storyspot vill vi ta tillbaka traditionen av muntligt berättande till dagens samhälle genom att digitalisera det och göra det glokalt (globalt och lokalt på samma gång).”

Från Storyspot webbplats

När du besöker någon av våra tre kyrkor som är kopplad till Storyspot, kan du ta del av berättelserna genom appen. Ladda ner Storyspot här: Storyspot för Android, Storyspot för iOS/iPhone

Hållnäs kyrka

”En salig skara kyrkofäder undrar hur de hamnade i Hållnäs”

Lövstabruks kyrka

”En orgel med stjärnstatus berättar om sitt liv”

Nathanaelskyrkan

”Nathanael funderar över sitt dop, sin tro och sitt tvivel”

Läs mer om Storyspot och se hela listan med alla berättelser från Uppsala stift: www.svenskakyrkan.se/uppsalastift/lyssna

Kyrkor i Tierps pastorat

Tierps pastorat utgörs av sju kyrkor och sex kyrkogårdar över tre församlingar med allt från havskust och bördig landsbygd till vallonbruk och tätorter.