”Toleransprojektet, det är ni som reser till Polen med ungdomar va?” Det är nog en av de vanligaste frågorna jag får om mitt arbete som toleranspedagog. Att vi gör resor till Polen och Förintelsens minnesplatser stämmer mycket väl men Polenresan är, förvisso en oerhört viktig, men bara en liten del av allt som ligger inom ramen för Toleransprojektet.
Att befinna sig i Polen tillsammans med ett gäng ungdomar, för att på nära håll kunna se de yttersta konsekvenserna av vad människor är kapabla att göra mot andra människor, i ett samhälle där inte alla tillskrivs samma människovärde, är en väldigt stark upplevelse. En upplevelse som framkallar känslor som sorg, rädsla och förtvivlan. Samtidigt känner jag mig alltid hoppfull.
Resan börjar på hemmaplan
Den resa som gör störst intryck på mig är dock en helt annan resa. Det är den resa som startas på hösten när vi kliver in i olika klassrum runt om i Borlänges skolor för att söka nya deltagare till Toleransprojektet. En resa som inte på något sätt är slut för att vi har kommit hem från Polen. Den resa jag pratar om är den som sker inom varje individ i mötet med nya människor och nya platser. En resa där vi använder oss av historien och mänskliga möten för att stötta unga människor att utmana sina tankar, hitta sin plats i livet och göra dem medvetna om sina val. Den resan, den har bara börjat när vi lämnar ungdomarna efter vårt år tillsammans.
Att få följa med på denna resa under en kort period i en ung människas liv, är för mig som toleranspedagog och medmänniska en ynnest. Att dessutom få göra det tillsammans med fantastiska kollegor gör att jag tveklöst kan säga att jag har världens bästa jobb. På vår resa har vi stöd av kollegor från olika verksamheter.
Stort nätverk av vuxna
Våra medarbetare på Kulturcentrum Asken ger genom sina estetiska kunskaper våra ungdomar tillgång till en uppsjö av uttrycksformer och via det möjlighet att förmedla sig på flera olika språk än det skrivna och talade. Vår samverkan med Svenska kyrkan och deras församlingspedagoger är oerhört värdefull då de möter våra ungdomar så väl i skolan som ute på fältet.
Tillsammans skapar vi ett nätverk av förtroendefulla vuxna som finns där för våra unga. Vi må vara en spretig skara men drivs och förenas av den gemensamma kampen för ett samhälle där tolerans, mångfald, tillit och demokrati är självklara värden.
Häromåret hade jag den stora äran att få ta emot Hedi Frieds pris för mitt arbete. Hedi skriver i en av sina böcker att:
”Vi människor kan göra mycket ont, men också mycket gott. Vi har alla ett val, vi kan välja det goda.”
Jag har gjort mitt val och hittat mitt sätt att i det lilla kämpa för att försöka göra världen till en lite snällare plats. Om du inte har gjort ditt val än ber jag dig ställa dig frågan: om inte DU, vem? Om inte NU, när? Vilken förändring vill du vara med och skapa under din resa på livets fortsatta stig?
Helena Hermansson, toleranspedagog, Toleransprojektet i Borlänge
Segerstedtinstitutet som utvecklat och också utbildingar i Toleranspedagogiken är samverkanspartner med programmet.
Läs mer om deras arbete här.
Kontakta också gärna programmet om du är intresserad av att veta mer eller kanske funderar på att dra igång ett toleransprojekt.