Foto: Petra Davidsson

Älmeboda kyrkoruin och kyrkogård

Kyrkogården i Älmeboda kyrkoruin

Älmeboda kyrkoruin / Älmeboda G:a kyrka

En vacker plats för vigslar men även dop, en liten kyrkogård med några få platser.

Information Älmeboda Gamla kyrka

Den ursprungliga kyrkan uppfördes under 1100-talet. Byggnaden var en romansk stenkyrka bestående av långhus, kor och absid.

Under medeltidens senare del revs absiden genom att kyrkan byggdes ut åt öster. Samtidigt uppfördes en sakristia på norra sidan i anslutning till koret. Kyrkorummet fick karaktär av salkyrka med en längd av 26 meter.

1787 ansågs kyrkan vara för liten och förlängdes ytterligare åt öster. Kyrkan fick ett tresidigt kor och ett någorlunda rymligt kyrkorum. Detta hindrade inte att frågan om en helt ny kyrka väcktes några decennier senare p.g.a. kyrkans bristfälliga skick och resulterade i uppförandet av en stor kyrka i historiserande blandstil 1876 - 1877 belägen i Rävemåla. Den sista gudstjänsten hölls i den gamla kyrkan den 16 september 1877.En del av kyrkans inventarier togs till vara bl.a. det medeltida triumfkrucifixet, men mycket auktionerades bort. Så småningom rasade taket in, liksom delar av murarna. Den gamla kyrkan med medeltida anor blev en ruin.

1920 togs initiativet till en restaurering av ruinen. Det var Yxnanäs hembygdsförening som utförde restaureringsarbetet 1924-1925 efter anvisningar från landsarkivarien. 1937 uppfördes en klockstapel. 1964 företogs utgrävningar som leddes av Alvar Neander varvid den gamla kyrkans ursprungliga utseende och ålder undersöktes.

En tidigare medeltida stenkyrka låg på prästgårdens ägor i norra delen av socknen 3/8 mil norr om den nya kyrkan på en sank undanskymd plats, i Älmeboda, och var uppförd under 1100-talet. Kyrkan utökades under senare delen av medeltiden samt 1787 då den byggdes ut åt öster och blev relativt rymlig. Den var 29 meter lång, 11 meter bred och 6 meter hög. Eftersom kyrkan visade sig vara alltför bristfällig och upplevdes ändå för liten, väcktes så småningom vid mitten av 1800-talet frågan om byggandet av en helt ny kyrka. Medel för en ny kyrka började samlas in. Oenighet beträffande platsen för den nya kyrkans uppförande fördröjde arbetets igångsättning. Slutligen enades man om att kyrkobyggnaden skulle uppföras i Rävemåla. Den gamla kyrkan övergavs när den nya stod färdig och blev till slut en ruin.

Även stod en gammal klockstapel på en liten backe vid vägen en bit från kyrkan. En väldigt tung gammal dopfunt av almträ fanns i kyrkan åtminstone till 1770. Sägnen omtalade att den skulle varit huggen ur det träd som byn fick sitt namn ifrån (byn hette tidigare Elmeboda). Även fanns några förvarade stavar som sades ha varit använda i Blendas krigshär. Både dopfunten och stavarna försvann sedan.

(Text från Wikipedia )