Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.
Foto: John Strand /Ikon

Stöd i sorgen

I kyrkan finns plats för sorg, och stöd för dig som lever vidare. Dela sorgen med någon som lyssnar och förstår. I en sorgegrupp eller i enskilt samtal med präst eller diakon. Vi finns här för dig!

Du är inte ensam i sorgen

Prata med en präst eller diakon

Det kan vara skönt att dela sorgen med någon som lyssnar och förstår. Hos våra präster och diakoner kan du få samtalsstöd. Det kostar inget och du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan. Kontaktuppgifter till präster och diakoner hittar du här.

På helger och nätter kan du kontakta jourhavande präst via telefon eller webb.

Dela sorgen med andra i en sorgegrupp

I en Leva vidare-grupp kan du träffa andra personer som nyligen upplevt sorg. Tillsammans söker ni vägar framåt, och låter sorgen ta sin tid.

En vän i sorgen

Vad ska man säga och göra när någon nära drabbas av sorg? Många känner sig osäkra. Vi tipsar om hur du kan vara ett bra stöd för sörjande vuxna och barn i din omgivning.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Om sorgeprocessen

Sorgen är en process – ett tungt och svårt arbete att ta sig igenom. Men det måste göras. Och även om sorgen inte går över, lär vi oss att leva med den.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

En liten sovande ängel i porslin ligger på en gravsten.

Barnen får vara delaktiga i begravningen

Är det lämpligt att barn deltar vid en begravning? Hur anpassar man en begravning till barnets nivå? Gör gärna barnen delaktiga i ceremonin.

Berättelser och tankar

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Livet efter döden

Vad står det i Bibeln om döden och livet därefter? Prästen Charlotte Frycklund har samlat några av de bibeltexter som förklarar hoppet, uppståndelse och evigt liv.

En kvinna på en kyrkogård sitter på huk vid en minnessten.

Berättelser om sorg

Ta del av personliga berättelser om att förlora någon.