Foto: Tore Söderlund

Älvsåkers kyrka

Pastoratets äldsta kyrka, från tidig medeltid med takmålningar från 1700-talet som är väl värda ett besök.

Älvsåkers kyrka är byggd under tidig medeltid, troligen 1200-talet med tidstypiskt kraftiga skalmurar – ytter- och innermurar av flata stenblock med utfyllnad av mindre stenar i kalkbruk. 1753 förlängdes kyrkan åt öster med en halvrund koravslutning. Vid 1700-talets början försågs kyrkan med invändiga takmålningar utförda av Sven Wernberg. Dessa ersattes 1756 med takmålningar av Ditolf Ross. Kyrkans äldsta inventarie är dopfunten som tillkom vid 1250-talet. Nämnvärt är också två skulpturer som föreställer apostlarna Petrus och Paulus, som tillhört en gammal altaruppsats.

1985 invigdes ett nyuppfört altare, där den medeltida altarskivan av sten med relikgömma inmurats ovanpå det nya altaret. Triumfkrucifixet bakom altaret framställer Kristus Segraren, den himmelske Konungen. Motivet till den är hämtat från Uppenbarelseboken 1:13,17 och är utfört av konstnären Eva Spångberg, 1985.

Här kan du ta en digital rundtur inne i kyrkan:

Här kan du ta dig en ordentlig titt på takmålningarna:

Mer bilder:

Älvsåkers klockstapel

Ta chansen att ta en närmare titt på stor-klockan och lill-klockan i klockstapeln vid Älvsåkers kyrka! Under 2021-2022 renoverades klockstapeln i Älvsåker pga. avsevärda rötskador på fasaden. Läs mer om klockstapeln och renoveringen här.