Renoveringen i bilder

Från start till mål, från de stora ingreppen till de små detaljerna. Se bilder från renoveringen av Älvsåkers kyrka.

I september 2020 förvandlades Älvsåkers kyrka till en arbetsplats och alla gudstjänster flyttades till församlingshemmet. Kyrkan renoverades endast invändigt, interiört.

Redan i september började kyrkorummet tömmas. Bänkarna flyttades ut för ommålning medan altare, dopfunt och predikstol kläddes in för att skyddas från att ta skada under renoveringen.

Mindre objekt och detaljer monterades ner – vissa för förvaring under renoveringen och andra för restaurering i ateljé.

För att kunna rengöra kyrkans takmålningarna krävdes att en tillfällig ”övervåning” byggdes över hela kyrkorummet.

Vissa av kyrkans väggar rengjordes och andra målades om. Kyrkkbänkarna målades också och för bänkfronterna krävdes expertkunskap för att komplettera den äldre, målade marmoreringen.

Vid renoveringen fick Älvsåkers kyrka en helt ny belysning som bidragit till en ljusare kyrka där de vackra takmålningarna och krucifixet lyfts fram.