Foto: Rickard Taubner

Gudstjänst

Gud välkomnar alla till gudstjänst. Vi får komma som vi är, med våra egna rörelser och uttryck. En gudstjänst är öppen för alla.

Gudstjänst firas både söndagar och vardagar i pastoratets fyra församlingar.

Se kalendern nedan för att hitta när och var du kan fira gudstjänst.

Friluftsgudstjänster

Här hittar du årets friluftsgudstjänster i pastoratet samlade, tillsammans med karta till platserna. Ta gärna med fikakorg.

Barn i gudstjänsten

Barn är självklart välkomna i gudstjänsterna. Om barnen tröttnar på att sitta still så kan de gå runt och titta lite. I en del kyrkor finns en liten lekhörna eller leksakspåsar att låna.

Swisha kollekten

Ordet kollekt kommer av latinets ”insamling” och har förekommit i kyrkan i flera hundra år. Du kan swisha ditt bidrag till gudstjänstens kollekt.

Söndagens texter

Här kan du varje vecka läsa aktuell söndags texter och böner.

Kristen tro och gudstjänst

I kyrkan får du möta Gud på ditt eget sätt – i tystnad, i musiken, i gudstjänst, med ett ljus, bön i aktiv handling, eller genom att bara vara och ta emot.

Präst vänd mot altaret i Älgarås kyrka.

Gudstjänstformer

Här hittar du korta beskrivningar av olika gudstjänstformer som oftast används i Töreboda pastorat.

Hemma-nattvard

Vid hemkommunion kommer prästen hem till dig med bröd och vin och ni firar en liten mini-nattvardsgudstjänst. Kontakta pastorsexpeditionen om du önskar detta.