Konfirmand

Konfirmationen är ett erbjudande till dig som är nyfiken på livet och vill veta mer om kristen tro och vad den kan betyda för dig.

Äntligen konfirmand!

Det handlar om skratt och allvar, lek och utmaningar, full fart och stilla andakt, gemenskap och vänner. Det handlar om de stora frågorna, om Gud, framtiden och ditt eget liv!

Men din konfirmandtid handlar inte bara om goda samtal och härliga läger. Den är också en möjlighet för dig att leva med i kyrkans liv. Den tiden börjar på allvar när du börjar besöka gudstjänsterna i din kyrka.

En vandring

Konfirmationstiden är också en slags vandring då du nyfiket får lära känna kristen tro. Den stilla andakten, de mustiga berättelserna i bibeln, brödet som delas i mässan och kyrkans gemenskap – ofta tillsammans med något tema i gruppen – är vägar att gå för att förstå mer av livet.

Och vid din sida under konfatiden vandrar Kristus.

Alla medlemmar i konfirmandålder får en folder hemskickad med samma info som på denna hemsida.

EXPO

Töreboda 4 september

Du som vill vara konfirmand i år: Kom till Töreboda församlingshem (det vita huset bredvid kyrkan) onsdag 4 september. Blivande konfirmander direkt efter skolan (vid tretiden), vuxna välkomnas någon timma senare.

På expot kommer du träffa och prata med konfaledarna. Där finns också utställningar som gör att du kan se mer vad som kommer att hända under konfatiden, inte minst i de olika temagrupperna.

Du bjuds även på tacos!

Du som bor i Hova-Älgarås församling kan välja ett av följande:

1. att vara konfirmand i Töreboda, se EXPO-utställning (info ovan) eller
  2. att vara konfirmand i Amnehärad-Lyrestad.

AMNEHÄRAD-LYRESTAD

Du som bor i Hova kan redan ha fått en inbjudan av Svenska kyrkan i Amnehärad-Lyrestad. Vill du hellre vara konfirmand där eller redan har börjat önskar vi dig en fin konfirmandtid.

Du som bor i Töreboda, Fredsberg-Bäck, Fägre eller Hova-Älgarås församling är välkommen att vara konfirmand i Töreboda.

Onsdagskonfa

Träffas på onsdagar under terminerna.
Under höstterminen får du känna lite på olika teman och sedan välja ett av dem.

Beroende på vilket tema du väljer, väntar utöver de gemensamma händelserna, olika äventyrligheter: resor, teaterbesök, kanotfärder, friluftsläger mm.

Läger eller heldagar har vi både under skolterminen och i sommarlovstid.

Utöver onsdagarna kommer konfirmanderna träffas för några heldagsaktiviteter och läger.

22 september - Upptaktsträff
Upptaktsträffen är på en söndag. Därefter är konfan på onsdagar efter skolan.

13 oktober - Konfirmanddag
Alla konfirmander träffas i Fredsberg för en konfirmanddag. Räkna med en heldag.

15-17 november - Läger
Helgen 15-17 november åker konfirmanderna på det första lägret på lägergården Gräsviken utanför Trollhättan.

7 januari - Boda Borg
Konfirmanderna ställs inför samarbetsövningar av olika slag på Boda Borg i Karlskoga. Räkna med en heldag.

19 januari - TöreBodaBorg
Konfirmanderna ställs inför samarbetsövningar av mer biblisk karaktär på TöreBodaBorg i Töreboda. Räkna med en heldag.

17 april - Skärtorsdagstäff
Upplevelsedag som handlar om påsken. Räkna med hela dagen.

Under våren kommer tematiskt inriktade läger och resor erbjudas.

Upptaktsdag

är söndag 22 sept och är en slags startdag för konfan.

sker 24 maj 2025.

Informationsfolder

har skickats ut till medlemmar som fyller 14 år i år.

• Ålder: du är född 2010 och går i åttan. Även du som är ett år äldre är välkommen.

Är du ännu äldre, går på gymnasiet etc. välkomnar vi dig till en särskild konfatid.
    Ta kontakt med David Skagerstam eller Pia Svantesson, se nedan.
  • Kostnad? Nej, att vara med i en konfagrupp kostar inget.
  • Inte döpt? Inte medlem i Svenska kyrkan? Du är välkommen som konfirmand ändå.
  • Läger. Du kan var med utan att övernatta. Ta gärna redan nu kontakt med David Skagerstam eller Pia Svantesson, se nedan.
  • Ungdom med behov av särskilt stöd? Ta kontakt med David Skagerstam eller Pia Svantesson, se nedan.
  • Kan du inte på onsdagar? Ta kontakt med David Skagerstam eller Pia Svantesson för alternativt upplägg.