Någon att prata med

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov när livet inte blivit som man tänkt sig. Till kyrkans medarbetare kan man kostnadsfritt komma och prata om precis vad som helst.

Enskilt samtal

Ibland är det skönt att få tala med någon som har tystnadsplikt som gör det möjligt att ta upp de frågor du bär på djupet och inte kan eller vill dela med andra.

Enskilda samtal kan vara rådgivande, stödjande och/eller själavårdande. Själavårdande samtal är mer inriktade på andlighet, tro, tvivel och hur de relaterar till ditt liv. Du bestämmer själv vad du vill tala om.

Diakoniteamet har tystnadsplikt. Samtalen är kostnadsfria. Du behöver inte vara troende.

Samtalet kan ske i en kyrka eller i ett samtalsrum i något församlingshem. Någon ur diakoniteamet kan också komma på besök hemma hos dig och ha samtalet där. Meddela det när du bokar samtal.

Kontakta jourhavande präst. Foto: Magnus Aronson/IKON

Barn och unga som behöver prata

BRIS är bra på att stötta och hjälpa barn och unga i olika situationer. De har öppet dygnet runt, året om.
Diakoniteamet kan också ge stödsamtal för barn, unga och familj.
Länk till BRIS

Leva vidare-grupp

Varje år bjuder diakonin in till en Leva vidare-grupp. Det är en samtalsgrupp för dig som nyss förlorat maka, make eller sambo.

Jourhavande präst

En nationell tjänst där du när som helst kan chatta, skicka mail eller pratamed en präst.

Andra samtalsgrupper

Det finns även andra samtalsgrupper för till exempel bibelstudier och tro och liv. Se kalendern eller kontakta någon i diakoniteamet om du är intresserad, se nedan.

Kontakt:

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.