En vattenkanna som vattnar blommor på en kyrkogård.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Ordningsregler

För allas trevnad och goda arbetsmiljö så finns en del förhållningsregler på kyrkogårdarna.

• Ingenting får placeras bakom gravstenen, eftersom det är allmän yta. Glasvaser, porslinsvaser, glasburkar m.m. får av arbetsmiljöskäl inte användas p.g.a skaderisk.
    Egna redskap, vaser, krukor eller andra tillbehör tar du med dig hem efter användning.
  • Vi hanterar inte plast, plåt, papper m.m. på kyrkogårdarna. Hjälp till genom att lägga komposterbart material i kompostkärlen.
  • Gravplatsen ska hållas i ordnat och värdigt skick. Där gravskötselavtal saknas ansvarar gravrättsinnehavaren för att blommor och kransar som vissnat plockas bort.
  • Vinterkransar och konstgjorda blommor får endas förekomma under perioden 1 november till 1 maj.
  • Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar inte för förlust eller skada på privat egendom som placerats på gravplatsen t.ex. änglar, mindre stenar eller konstgjorda växter, vilka ska, såsom allt löst material, inramas med nedgrävd kantsten.
  • Gravvård, gravrätt och annan utsmyckning ska utformas i enlighet med de föreskrifter som finns för kyrkogårdarna och de olika kvarteren, och i samråd med kyrkogårdsförvaltningen. Plantera inga växtsorter som är invasiva eller sådana som kan inkräkta på intilliggande gravplatser.
  • Vattenkannor, vaser och utlåningsredskap ska för allas trevnad lämnas tillbaka på avsedda platser.
  • Marschaller ska inte användas på gravplatsen. De sotar och stänker ned och kan lätt antända material i närheten.
  • Cykel-/mopedåkning på kyrkogården är inte tillåten inom kyrkogårdens gränser.
  • Hundar är välkomna att följa med, men de ska vara kopplade.
  • Håll grindar till kyrkogården stängda.

Töreboda kyrkogårdsförvaltning

Tel: 0506-185 80
Öppet: mån 9-12 • ons 13-15 • tors 9-12
Toreboda.Kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Fredsbergsvägen 2, Töreboda
Öppet för besök efter överenskommelse.

Ansvarar för kyrkogårdar, gravar, gravskötsel m.m. i hela Töreboda pastorat.
Läs mer under kyrkogårdsförvaltningen