mor och barn ritar av spår i snö
Foto: Billy Joelsson

Töreboda pastorat söker församlingspedagog 100 %

Du som vill skapa trygga mötesplatser för barn, familj och ungdomar.

För Töreboda pastorat är barn- och ungdomsverksamheten mycket viktig och nu söks en efterträdare till en församlingspedagog som går i pension.

Som församlingspedagog har du det övergripande ansvaret för det pedagogiska arbetet inom pastoratet. Det innefattar t ex barn- och ungdomsverksamhet, strategiskt planerande och kontakt med skolor, socialsekreterare, fältassistenter, föräldrar och övriga ledare.

Du är även en del av konfirmandarbetslaget och kan vara en resurs för hela arbetslaget i pastoratet.

Som församlingspedagog i Töreboda pastorat är du med i grupperna och skapar gemenskap och trygghet utifrån Svenska kyrkans värderingar. Samarbete och ekumenisk öppenhet är viktigt i arbetslaget.

Svenska Kyrkans Unga

Barn- och ungdomsverksamheten, såsom grupper, körer och läger, drivs inom Svenska Kyrkans Ungas ramar. Samarbete finns både nationellt, inom stift och med andra pastorat.

• ”Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar.” (Syftesparagraf)

Svenska Kyrkans Unga i Töreboda pastorat har ett väl grundat och genomtänkt arbete med duktiga ledare och tydligt mål, ”… att förkunna evangeliet om Jesus Kristus bland barn och unga…” samt ”...med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen...”

Egenskaper

• Du gillar att umgås med barn och ungdomar.
  • Du gillar friluftsliv, eftersom det används som ett pedagogiskt verktyg, både inom kristen tro och miljöperspektiv. Det innebär även att du komma övernatta utomhus.
  • Du är behjälplig och flexibel. Söker lösningar om problem uppstår.
  • Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor.
  • Du kan engagera och utbilda ideella medarbetare.
  • Dina egenskaper och gåvor används för att forma tjänsten.

Du tillhör Svenska kyrkan och delar dess värderingar.

Utbildning

Församlingspedagogutbildning.
Annan likvärdig pedagogisk utbildning och/eller pedagogisk arbetslivserfarenhet kan komma i fråga.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Arbetet innebär ofta tjänstgöring kvällar och helger. Du kommer även sova borta under läger och kurser.

Inför eventuell anställning kommer utdrag ur polisens belastningsregister att efterfrågas.

Körkort och tillgång till egen bil är nödvändigt.

Tillträde: Januari 2025 eller efter överenskommelse.

Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Sista ansökningsdag: 8 september 2024

Märk din ansökan: ”Församlingspedagog”

I din ansökan ska CV och personligt brev finnas med. Formulera dessutom din relation till kyrkan och berätta om din erfarenhet av arbete och/eller ideellt engagemang i kyrkan.

Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV.

Svenska kyrkan i Töreboda pastorat är en evangelisk-luthersk kyrka och verkar utifrån det uppdrag och den tro och lära som detta innebär. Alla medarbetare i pastoratet förväntas arbeta solidariskt för att uppfylla pastoratets mål och visioner.

Upplysningar om tjänsten

Kyrkoherde: Kristina Pettersson, 0506-185 01

Fackliga ombud

Vision: Björn Carlstedt tel. 0511-28530, bjorn.carlstedt@fv.vision.se
Kommunal: Helené Svensson tel, 010-442 85 86, 072-215 94 90, rfoostra.vanervast@kommunal.se

Töreboda pastorat är ett landsbygdspastorat och ligger i norra Skaraborg, i Skara stift. Det består av fyra församlingar och 15 kyrkor. Både jordbruksmark och skogslandskap ger en varierande natur och man kan färdas på både Göta kanal och västra stambanan genom pastoratet.