Närbild på höstgula eklöv innan de faller.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Brudkuddar och yllebroderi

Nyhet Publicerad

Häng med på ett spännande och färgsprakande föredrag om jämtländska brudkuddar med Lena Persson. Efter föredraget inleds en två dagars kurs i yllebroderi. Separat anmälan.

Brudkuddar – föredrag

Lördag 19 oktober 2024
Kl 11.00
Sockenstugan/församlingsgården Fränsta
Fri entré!

Över 130 olika brudkuddar har hittats i Jämtland. De är broderade mellan 1734 och 1835, främst i Storsjöbygden. Kuddarna är rikt utsmyckade med applikationer och yllebroderier och har upprättats i par, en till maken och en till makan.

Samtidigt som kuddarna visar på stor variationen i uttryck så finns en tydlig sammanhängande likhet i form, färg och teknik. Mängden och likheterna väcker en hel del frågor och funderingar. Vad betydde dessa kuddar? Varför är så många kuddar röda och så många blå? Varför är alla kvadratiska? Varför broderades de just här och då?

Lena Persson från Lit i Jämtland har broderat flera kopior av dessa gamla kuddar. Hon har med sig ett stort antal kuddar som hon visar och berättar om. Vem vet om hon även har med en originalkudde som hon är stolt ägare av…

Kurs i yllebroderi

Lär dig brodera på ylle, med applikationer i ylle och trådar av ull. Så som de gamla brudkuddarna är broderade

Kursens innehåll och upplägg

Vi tittar på variationen i material, mönsterformer och tekniska lösningar. Kursledare Lena Persson hjälper oss att se och följa olika brodösers personliga uttryck och handstilar.

Vi lär oss olika stygn, komponerar våra egna broderier i varierande storlek eller broderar efter en färdig förlaga. Samt att föra över ett ritat mönster till ett bottentyg.
Vi tittar även på monteringar och hörndekorationer.

Vi broderar i mindre format än originalkuddarna. Du kan tex göra en kudde i miniformat, nåldyna eller varför inte tex en liten väska.

Till kursen krävs anmälan. Kursen är kostnadsfri precis som föredraget. Det enda som kostar är materialet. Det finns 20 platser.

Dag: 19-20 oktober 2024
Tid: lördag kl 11-16 (startar med föredrag) och söndag kl 9-15
Handledare: Lena Persson, Lit
Plats: Sockenstugan/församlingsgården Fränsta
Anmälan: Görs via pastorsexpeditionen Torps församling 0691-36800. Max 20 deltagare.
Pris: Kursen är kostnadsfri men materialet kostar ca 200-300 kr beroende på ditt projekts storlek.

Har du frågor om kursen kontakta anna.zetterlund@vnmuseum.se
Har du praktiska frågor om platsen/anmälan kontakta jenny.norden@svenskakyrkan.se

Ett samarbete mellan Torps församling och Länshemslöjdskonsulenterna i Västernorrland.