Behandling av personuppgifter i barn- och ungdomsverksamhet

Under tiden ditt barn/din ungdom är med i en verksamhet - hur och varför behandlar vi era personuppgifter?

Om ditt barn är anmält till Torsby pastorats barn- och ungdomsverksamhet behöver vi behandla dina och ditt barns personuppgifter. Uppgifterna kommer att behandlas av oss i syfte att administrera den aktuella verksamheten. De kommer att registreras i Kyrksam, som är Svenska kyrkans register över personer som är aktiva i kyrkan. Deltagare i ungdomsverksamheten kan också välja att gå med i Svenska Kyrkans Unga, och registreras då också där. Ledare kan också komma att ha telefonnummer till barnet eller dess vårdnadshavare i sina tjänstemobiler.

Uppgifter om vårdnadshavare

Dina personuppgifter behandlas av oss med stöd av vårt berättigade intresse av att kunna komma i kontakt med dig vid behov, exempelvis för att kunna meddela om ett grupptillfälle ställs in eller om vi vill informera dig om något annat som är relevant för ditt barns deltagande i vår verksamhet. En sådan typ av utskick kan vi komma att göra vid terminsstart för att informera dem som tidigare varit med i en grupp om att den snart startar i gång igen.

Vi kan komma att diarieföra handlingar som inkommer till eller upprättas hos oss. Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut i enlighet med Svenska kyrkans offentlighetsprincip, vilken framgår dels av 11 § lagen om Svenska kyrkan, dels av kapitel 53 och 54 i kyrkoordningen.

Vi behöver ditt barns personuppgifter på följande grunder:

• Vi behöver veta vilka barn som går i våra verksamheter. Behandlingen utförs med stöd av det avtal du anses ingå för barnets räkning när du anmäler barnet till vår grupp.
  • Vi kan behöva hantera hälsouppgifter (exempelvis allergier) om ditt barn. Behandlingen utförs med stöd av vårt berättigade intresse av att säkerställa att barnet inte serveras något det inte kan äta eller som kan skada det. Eftersom hälsouppgifter är känsliga personuppgifter som vi behandlar inom ramen för vår kyrkliga verksamhet kommer de inte att lämnas ut utanför Torsby pastorat utan ett samtycke från vårdnadshavare.

Om du inte lämnar ditt barns personuppgifter till oss kan avtalet om deltagande i gruppen inte ingås och ditt barn kan då inte delta i gruppen.

Vi kan komma att diarieföra handlingar som inkommer till eller upprättas hos oss. Barnets personuppgifter kan även komma att lämnas ut i enlighet med Svenska kyrkans offentlighetsprincip, vilken framgår dels av 11 § lagen om Svenska kyrkan, dels av kapitel 53 och 54 i kyrkoordningen.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

När du anmäler ditt barn till verksamheten lämnar du också in personuppgifter om dig och ditt barn till Torsby pastorat. Detta görs vanligen på en blankett eller annat formulär där du själv fyller i personuppgifterna.

För vårdnadshavare rör det sig vanligtvis om namn, e-postadress, telefonnummer och adress.

För barn rör det sig vanligtvis om namn, personnummer, adress och eventuella allergier eller andra viktiga hälsouppgifter. För ungdomar kan även mobilnummer och e-postadress tillkomma.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Uppgifterna om barnet raderas varje läsår och måste därför lämnas in på nytt om ditt barn vill fortsätta i sin grupp. Dina uppgifter kommer att sparas av oss tills barnet lämnar gruppen.

Dina rättigheter

Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av era personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att identiteten kan styrkas.

Du har även rätt att begära rättelse eller komplettering av de personuppgifter som vi behandlar om dig eller din ungdom. Under tiden vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta kan ni begära att behandlingen av de berörda personuppgifterna begränsas.

Om ni anser att vår behandling av era personuppgifter är olaglig eller inte sker på ett korrekt sätt har ni rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Läs mer på IMY:s webbplats.

Kontakt

Om ni har frågor om vår behandling av era personuppgifter, hör av er till Torsby pastorat på telefon 0303-20 68 40 eller skicka ett mejl till torsby.pastorat@svenskakyrkan.se