Studiecirkel: Noas park i Torsby - möjligheter och mångfald

Nyhet Publicerad

Sedan november 2023 har en studiecirkel om sju tillfällen pågått i Torsby pastorat. Syftet med cirkeln har varit att börja planera för prästgårdsträdgårdens framtida utformning.

Tanken med studiecirkeln har varit att väcka liv i det som idag mest består av en stor gräsmatta och skapa en trädgård som kan bli ett föredöme i ekologisk balans; där träd, buskar och växter attraherar fåglar, bin och insekter till en fin biologisk mångfald.

Förhoppningen är också att trädgården ska bli en mötesplats för barn, ungdomar, vuxna och äldre. Där ska finnas olika rum som ger möjligheter till lek, samvaro, vila, meditation osv.

Närmare 20 personer har deltagit i studiecirkeln och fina förslag har presenterats av olika personer. Diskussionerna har varit livliga om vad som bör göras, hur det kan göras och 100-tals förslag på blommor, växter, buskar och träd finns som man vill ha planterade i olika rum i trädgården.

Prästgårdsträdgården är stor, att färdigställa den kommer att ta flera år, men nu har arbetet fått en fin start och redan i sommar börjar arbetet med ett par rum.
Cirkeln är ett samarbete mellan Torsby pastorat, Omställning Kungälv och Sensus. Cirkelledare är Gunilla Almered Olsson, professor i humanekologi och ordförande Omställning Kungälv.

Vi samarbetar med Sensus studieförbund.