Ordningsföreskrifter Torsby pastorats begravningsplatser

Kyrkogården är de dödas vilorum, och en plats vi delar med varandra. Vi behöver alla ta hänsyn till nedanstående föreskrifter och uppträda på sätt som kyrkogårdens frid kräver.

• Medan gudstjänst firas i kyrkan eller gravsättning pågår på kyrkogården får inget arbete som kan störa dessa förrättningar ske.
  • Endast kyrkogårdspersonal får närvara vid öppning och återfyllning av grav.
  • Barn som vistas på kyrkogården bör ha vuxens sällskap.
  • Hund som befinner sig på kyrkogården ska vara kopplad och hållas under uppsikt.

KIST- OCH URNGRAVAR:

• Underhåll av gravplats och plantering på denna får endast utföras av gravrättsinnehavaren, dennes anhöriga eller personer som fått dennes tillåtelse samt av kyrkogårdens personal.
    Detta får inte planteras på gravplatsen: Träd, buskar och fleråriga stora perenna växter.
  • Vid upplåtelse av gravplats och vid iordningställande av denna samt vid förändring av gravanordning ska kyrkogårdschef tillfrågas.
  • Gravplatsen får smyckas med levande blommor, granris och kransar. Gravljus får endast placeras i gravlyktor med lock. Detta p g a att fåglar annars tar ljusen vilket medför att de hamnar på angränsande betesmarker. Fristående gravljus kommer tas bort. Glasvaser får inte användas.
  • Vissna blommor eller annat avfall avlägsnas snarast av gravrättsinnehavaren eller annan och detta lägges i för ändamålet avsedda kärl.
  • Reklam i någon form får ej förekomma.
  • Gravsten eller annan gravvård samt kantsten får sättas upp först sedan ritning lämnas till kyrkogårdschef för godkännande. Uppsättning av gravvårdar utföres av gravrättsinnehavaren på betryggande sätt och enligt Centrala gravvårdskommittén (CGK) säkerhetsregler. Läs mer på Centrala gravvårdskommiténs webbplats. Åtgärder som inkräktar på intilliggande gravplatser eller hindrar gravöppning får inte förekomma.
  • Gravrättsinnehavare är skyldig att acceptera det intrång som föranleds av gravöppning eller annat tillfälligt arbete på angränsande gravplatser.
  • Överlåtelse av gravplats får inte ske utan kyrkogårdschefens medgivande. Kyrkogårdspersonalen lämnar kostnadsfria råd om hur gravplatser kan ordnas.

MINNESLUNDAR och ASKGRAVLUNDEN:

• Kyrkogårdspersonalen ansvarar för vården och för all plantering inom dessa.
  • Besökare får lov att smycka med snittblommor och ljus på för detta anvisad plats.