Foto: Erika Wilson Levahn

Succé för musikalen "I skenet av svavelstickorna".

Lördagen den 13 maj gav Tranås pastorats alla körer, tillsammans med musiker, två mycket välbesökta och bejublade föreställningar i Adelövs kyrka.

Lördagen den 13 maj gav Tranås pastorats alla körer, tillsammans med musiker, två mycket välbesökta och bejublade föreställningar av musikalen ”I skenet av svavelstickorna” i Adelövs kyrka. Musikalen är skriven av Mirjam och Ester Blomberg.

60 sångare i åldrarna 6-86 år medverkade tillsammans med en stråkkvartett bestående av Ann-Sofi Ingwalson - cello, Elvira Ljungdahl - viola, Emma Wahlström - violin och Nina Enell - violin. Märta Enell gästspelade i rollen som farmor.

Musikalen som bygger på H.C. Andersens saga om flickan med svavelstickorna utspelar sig i Köpenhamn för ca 100 år sedan, avslutas med att den lilla flickan som håller på att frysa ihjäl får komma in i värmen.

Budskapet som skickas med publiken i Farmors monolog lyder:
Att det finns frusna människor som behöver komma in i värmen, det är sant. Och att det spelar roll vad du och jag tänker och vad vi gör – det är alldeles kolossalt sant. Och att det finns nån där uppe som ler mot oss när vi gör snälla saker mot någon annan – det tror i alla fall jag är sant…

"I skenet av svavelstickorna" musikal i Adelövs kyrka med Svenska kyrkans barn- och vuxenkörer 13 maj 2023 Foto: Erika Wilson Levahn