Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Du behöver inte tycka, se ut eller tro på något speciellt sätt. Hos oss är du välkommen precis som du är.

Vad är konfirmation egentligen?
Det år du fyller fjorton bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation. Konfirmation betyder bekräftelse – bekräftelse av ditt dop och vad det kan innebära för dig.

Konfirmation handlar om kristen tro och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor. Varför finns jag till? Finns Gud? Vem är Jesus? Vad ska jag göra med mitt liv? Duger jag? Under konfirmationstiden får du möjlighet att i ett tryggt sammanhang, med nya och gamla kompisar, lära känna andra människor, dig själv och Gud.

Vi pratar om allt möjligt och utgår från den kristna trons budskap, bibelns berättelser tillsammans med dina egna erfarenheter och frågor.

Du får möjlighet att stanna upp i alla måsten, krav och prestationer och du får komma precis som du är. Det viktigaste är att du själv vill lägga din tid och ditt engagemang. Det är inget ”måste” att konfirmeras, men väldigt roligt och lärorikt!

Konfirmationsdagen blir även ett fint tillfälle att få samla släkt och vänner och fira en betydelsefull milstolpe i livet!

Jag är inte döpt, kan jag ändå konfirmeras?
Du behöver inte vara döpt när du börjar utan kommer att döpas under konfirmandtiden.

Jag vill gå i samma grupp som min kompis, går det?
För det mesta brukar det gå att ordna så att du hamnar i samma grupp som dina kompisar. Men det kan vara bra att anmäla sig tidigt så att grupperna inte blir fullbokade.

Jag är född 2009, kan jag ändå konfirmera mig?
Ja, det går jättebra att anmäla sig till någon av våra grupper.

Jag bor inte i Trelleborgs församlings, kan jag ändå anmäla mig hos er?
Ja, du kan bli konfirmerad i vilken församling du vill.

Är det kul? Absolut!
Varje år väljer ca 25 000 tonåringar att bli konfirmerade i Svenska kyrkan och utvärderingar visar att nästan alla tycker att det var roligt och överträffade deras förväntningar.

En man med hörlurar står vid ett målarbord och mäter med linjal på ett papper.

Tisdagsgruppen - lägerfritt

En grupp för dig som vill träffas varannan vecka. Träffarna innehåller musik, skapande, drama, samtal, lek och allvar.

Några unga tjejer sitter och skrattar vid ett bord.

Torsdagsgruppen - efter skolan

En grupp för dig som vill träffas varje vecka och åka på helgläger.

Ungdomar åker skateboard på en ramp. På väggen bakom är en målning och texten My god rides a skateboard.

Actionkonfa - OBS! Fullsatt

Nu är denna grupp fullsatt. Titta gärna på våra andra alternativ.

En grupp ungdomar sitter inomhus.

WWJD-konfa ungdomskväll -OBS! Inställd

Denna grupp är dessvärre inställd. Titta gärna på våra andra alternativ.

Två unga tjejer sitter och skrattar tillsammans.

Påsklovskonfa - intensiv

Påsklovskonfa är gruppen för dig som har mycket att göra under skolveckorna och istället vill ses tre helger på hösten, en på våren samt mer intensivt under påsklovet.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

Funkiskonfa - alla får vara med

I konfirmationsgruppen ”Alla får vara med” finns möjlighet att på sitt eget sätt undersöka vad kristen tro är.

Vill du veta mer om konfirmation i Trelleborgs församling?
Har du frågor om vår konfirmationsverksamhet elller din kommande konfatid går det bra att kontakta ansvarig präst Catarina Liljeberg.