Foto: Johan Törnqvist Sandelius

Franciskus vänner

Kom och sjung Tidegärden tillsammans.

För många år sedan deltog jag i Malmö S:t  Johannes kyrka vid Triangeln, i en liten grupp som sjöng tidegärden på kvällen en gång i veckan. Det var väldigt stämningsfullt att sitta där under kyrkovalven och höra den gregorianska sången klinga ut i rummet. Tidegärden var bönegudstjänster som sjöngs i klostren under dagen förutom de mässor och söndagsgudstjänster, som också förrättades i klosterkyrkorna och de andra kyrkorna. I Trelleborg har det också sjungits tidegärden under medeltiden, bl a i franciskanerklostret och vi har under sommaren, för bara några år sedan, haft en middagsbön med lite av tidegärdskänslan i sig. Man sjunger i en reciterande stil, d v s sjunger fram texterna, mycket från Psaltaren, efter ett visst mönster. Det tar lite tid att komma in i, men det är inte omöjligt och det går bra att även bara läsa texterna.

Under en tid har jag haft en idé om att starta en grupp som förutom tidegärden (främst vesper, aftonbön) även skulle vårda minnet av Franciskus och det medeltida arvet i kyrkan. Varför just Franciskus? Ja, varför inte! Han var en intressant gestalt mitt under en tid när kyrkan hade stor makt och han fungerade då, med sitt fattigdomsideal, som en sten i skon för maktens institutioner. En sådan gestalt behöver alltid lyftas fram och vårdas i varje tid.

Hur gör man detta då? Jag tänker att vi förkovrar oss i Franciskus och annan litteratur avseende medeltidens kristna kultur och att vi även tillsammans med kommunen kanske kunde ta lite ansvar för hur klosterruinen ska bevaras, vårdas och göras intressant. Kanske är denna grupp även intressant för Katolska kyrkan i Trelleborg i form av ett ekumeniskt samarbete? Formen för dessa torsdagskvällar en gång i månaden blir först en samling med lite diskussion och presentation av intressant litteratur, kanske en kort föreläsning av något slag, därefter fika och frukt för att sedan avsluta med en vesper i kyrkans korstolar.

Jonas Karlsson, präst.

Låter det intressant?
Välkommen då att delta i följande torsdagar under våren:  25/4, 23/5 och 20/6.
Vi börjar i församlingshemmet och avslutar i kyrkan.

Kontakta präst Jonas Karlsson för mer infomation.