Närbild på en låda med färgsorterade röstsedlar.

Kyrkovalet 2025 i Trollhättan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025

År 2000 skildes Svenska kyrkan från svenska staten. Sedan dess ansvarar Svenska kyrkan själv för kyrkovalet, som äger rum vart fjärde år. I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Vad kyrkovalet handlar om

Svenska kyrkan är Sveriges största trossamfund med 5,5 miljoner medlemmar. Den kristna grunden innebär ett engagemang för alla människors värde och värdighet och för ett aktivt miljö- och klimatarbete.

Som medlem bidrar du till gemenskap, glädje, fördjupning och sammanhang för dig själv och andra, till exempel genom dop, bröllop, andra gudstjänster, öppen förskola, barn- och ungdomsverksamhet, körer och konserter.

Du bidrar också till att bevara vårt gemensamma kulturarv, i form av byggnader och traditioner och du är med och stödjer kyrkans sociala arbete för människor i utsatthet, ensamhet och sorg.

Läs mer om kyrkovalet här

Presentation av nomineringsgrupperna i Trollhättans församling

Är du intresserad av att engagera dig för Trollhättans församling?

Anita Glemring och Helene Berglund uppmanar till engagemang i demokratin i kyrkan

Patos - I kyrkans tjänst, del 8

Ett aktivt val som engagerar. För att en demokratisk medlemsorganisation som Svenska kyrkan ska fungera i vardagen behövs förtroendevalda som vill vara med och styra verksamheten både nationellt, på stiftsnivå och lokalt i församlingarna.

En valarbetare stoppar ner ett valkuvert i en valurna.

Kyrkovalet 2021 i Trollhättan

I september 2021 ägde förra kyrkovalet rum.