– Att se en gammal bil förvandlas och bli som ny är en fantastisk känsla, säger grundaren.
DEN DÄR "SJUKAN" i barndomsåren slog till när grannpojken fick en leksaksbil av det klassiska engelska bilmärket Rolls-Royce, som oftast förknippas med kungligheter och filmstjärnor. Anders förstod att just det märket var något speciellt när kompisens bil absolut inte fick användas i sandlådan, utan bara köras varsamt inomhus.
Fascinationen, kunskapen och intresset har genom åren bara växt och idag kan Anders i princip allt som går att veta om såväl Rolls-Royce alla modeller som systermärket Bentley, som spelar i samma liga. På ett år passerar upp emot 200 bilar för service och underhåll hos Rohdins Classic Cars på Industrivägen, även med inslag av andra märken som Jaguar, Mercedes och BMW.
Här jobbar just nu fem mekaniker som har samma brinnande intresse för veteranbilar och klassiska märken som Anders har.
– Jag började själv på Volvos bilverkstad som 18-åring ett stenkast härifrån. Så det känns lite som att cirkeln är sluten, säger Anders. Han dyker mer än gärna ner under huven på rariteterna som kunderna lämnar in.
– Tyvärr hinner jag inte göra det så mycket idag, men nästa år när jag fyller 65 så tänkte jag avsätta en dag i veckan för att vara i verkstaden och bygga ihop min egen Bentley, som ligger nedpackad i lådor.
Även om hans företag ägnar sig åt premiummärken och kunderna i regel har en del tillgångar på kontot, så är just pengar den minsta drivkraften för Anders Rohdin.
– Det har varit många upp- och nedgångar under åren och att tjäna en massa pengar är ointressant för mig personligen, men självklart måste jag se till att företaget går runt. Det vi lever på i första hand är löpande service. När vi får in bilar i riktigt dåligt skick, som ibland bara har ett skal, så kan vi lägga tusentals timmar på dem och det är svårt att ta betalt för all den tid vi lägger ner. Men det är fantastiskt att se förvandlingen och glädjen hos ägarna när vi gör deras klenoder som nya igen, säger Anders.
En rundvandring i lokalerna som tidigare var yrkeshögskolan för fordonsutbildning, är en resa där varje fordon har sin egen historia. Här står bland annat tennislegenden Björn Borgs tidigare Rolls-Royce i guld, som nu ägs av en schweizisk företagsledare.
– Han vill göra en omfattande ombyggnad och slutnotan blir nog runt fem miljoner, avslöjar Anders.
Bistrare tider och en mer orolig finansiell marknad märks dock även i den här branschen.
– En del pausar sina projekt tills det ekonomiska läget har stabiliserats, men det löpande arbetet med service och underhåll rullar på så här långt.
I Sverige finns omkring 1 850 klassiska Rolls-Royce och Bentley. I Norge omkring
200 och i Danmark ungefär 250.
– I Norge och Danmark har de lyxskatt på den här typen av fordon, men det har vi inte i Sverige. Jag har kontakt med åtminstone 1 000 av bilägarna i Norden och när vi arrangerar Garageträffen varje år så kommer många av dem hit till Trollhättan. Det är en höjdpunkt, säger Anders och visar oss in i verktygsrummet där väggarna är fyllda av glänsande och minutiöst vårdade originalverktyg avsedda för just Rolls-Royce och Bentley.
– Det är verktyg som jag köpt på mig genom åren och nu är det så gott som komplett. Det är inte många verkstäder i världen som har den uppsättning vi har här.