Alexandra Johnsson matkock på TikTok
Lyssna

Patos - Matinspireraren med miljonpublik

Med mer än en och en halv miljon följare på sitt TikTok- konto där hon lagar enkla och aptitretande maträtter kan man hävda att Alexandra Johnsson från Trollhättan är Sveriges största matinfluencer. Ändå är det inte så många svenskar som vet vem hon är. Det beror på att Alexandra har sin följarskara på TikTok och att en stor del av hennes publik bor utanför Sverige. Hennes konto har växt med rekordfart under det senaste året och medan vissa aspekter av framgången har känts givna, har andra överraskat desto mer. – Unga tjejer som försöker tillfriskna från en ätstörning skriver till mig att mina videos har hjälpt dem att börja äta igen.

TIKTOK ÄR DEN nyaste sociala medier-appen och på bara fem år har appen samlat på sig mer än 1 miljard aktiva användare över hela världen. Samma resa tog sju respektive åtta år för Facebook och Instagram. En förklaring till appens framgång
kan ha med pandemin och de hårda restriktioner som många länder införde att göra. När människor tvingades att stanna hemma ökade också internet-användningen och det så kallade slösurfandet. Det var också så Alexandra Johnsson från Trollhättan fick sin start på appen.
– Jag skaffade TikTok alldeles i början av pandemin. Jag var hemma väldigt mycket och fick tipset att ladda hem appen av en liten tjej jag tagit hand om som barnflicka. Hon bor i Stockholm och det var därför svårt för oss att träffas, så TikTok blev ett sätt för oss att hålla kontakten, förklarar hon.

TILL EN BÖRJAN nöjde sig Alexandra med att bara titta på videos som andra laddat upp. Men efter tag blev även hon sugen på att skapa en video. Hennes första bidrag var en dansvideo. TikTok är känd som just en dansapp eftersom det är lätt att lägga till ljudklipp från populära låtar till sina filmer. Men det var när hon i september 2020 skapade sin första video, där hon lagade en ovanlig version av en tacogratäng, som allting vände. Filmen fick snabbt 400 000 visningar och följarna
började rassla in.
– Jag tänkte "aha, det är sådant här folk gillar" och fortsatte lägga upp klipp där jag lagade olika maträtter. Det fortsatte gå bra och jag fick bara fler och fler följare. Det är egentligen inte konstigt. Alla äter ju mat och många har svårt att få inspiration till vad man ska äta. Dessutom är det väldigt avslappnande att titta på när ingredienser förvandlas till en maträtt i ett kort klipp, reflekterar Alexandra.

EFTER EN MÅNAD med flera framgångsrika matlagningsvideos bestämde hon sig för att nischa om hela sitt konto. Hon bytte namn på kanalen till simplefood4you
och rensade bort äldre innehåll som inte handlade om matlagning. Många av de maträtter som Alexandra lägger upp har någon rolig twist, eller är på ett eller annat sätt nyskapande. I tacogratängen som blev en sådan succé använde Alexandra tortillabröd i stället för pastaplattor, för att separera olika lager av fyllning. Slutresultatet blev lite som en tacotårta. Den av hennes videos som gått bäst hittills har setts hela 80 miljoner gånger. Där använder hon ett tortillabröd för att göra en sort hamburgerwrap med en innovativ vikning.
– Jag har alltid tyckt om att laga mat, men inte på den nivån att jag tänkt att jag skulle vilja jobba med det. Jag är mer på en nivå av att alltid vilja pröva nya maträtter och restauranger. Och det är ju samma tänk som jag har med mina videos. Jag vill hela tiden pröva nya rätter och tänka utanför boxen, förklarar hon.

MÅNGA AV DE rätter Alexandra lagar har en internationell prägel och hennes följares demografi följer samma mönster. Endast sju procent av hennes följare kommer från Sverige. De flesta finns i USA och Storbritannien, tätt följt av Tyskland och Frankrike.
– När jag gör typiskt svenska maträtter märker jag att de inte får samma uppmärksamhet. Därför försöker jag ju göra något som passar mina följare och
som är väldigt enkelt. En annan förklaring kan vara att Alexandra, som bott i USA
under en tid, uppskattar det mångsidiga amerikanska köket.
– I Los Angeles är det mycket mexikansk-inspirerad mat och det älskar jag verkligen. Den typen av mat går inte att få lika bra här i Sverige, konstaterar hon.

MED ALEXANDRAS STORA följarskara skulle hon egentligen kunna försörja sig på heltid som matinfluencer, men idag väljer hon i stället betalda samarbeten med omsorg eftersom hon samtidigt studerar till socionom på Göteborgs Universitet.
– Jag har verkligen bara tagit uppdrag när jag känner för det och tagit det väldigt chill. Jag får många förfrågningar och förslag från företag, men känner att jag vill satsa på min utbildning så att jag alltid har den att falla tillbaka på.

ÅRSSKIFTET 22/23 TAR Alexandra examen från socionomprogrammet. Då gäller det att bestämma sig för vad hon vill satsa på. Och när man har ett så pass stort konto är möjligheterna många och framtidsdrömmarna stora.
– Om det fortfarande är lika populärt och aktuellt med TikTok när jag är klar med skolan kommer jag nog att prova att köra det på heltid. Bara för att testa vad som kan bli av det när jag satsar fullt ut. Jag vill nog också utveckla ett företag kopplat till min matlagning och göra en business av det. Kanske ha en kedja med restauranger över Sverige och världen som serverar den typ av mat som jag lagar på TikTok. Sen hade jag gärna velat släppa en egen kokbok med mina recept
också. Det finns ju hur mycket möjligheter som helst, men det är en lång väg dit och det krävs mycket tid som jag inte har just nu. Men drömmer om det gör jag absolut, ler Alexandra.

TROTS SIN STORA följarskara och möjligheterna det ger menar Alexandra att hon inte riktigt känner sig som en influencer. Hon blir till exempel sällan igenkänd på stan, något som kanske har en naturlig förklaring eftersom hon mest filmar på sina händer som lagar maten. Men hennes influerande och det inflytande hennes videos har på människor tar sig uttryck på andra sätt.
– Det som har förvånat mig mest är att människor skriver meddelanden till mig om hur mycket jag har påverkat dem. Till exempel att de har en dålig relation till mat, men att mina videos har fått dem att börja äta igen. Jag brukar inte tänka på hur många det faktiskt är som ser mina videos. Men det känns väldigt meningsfullt att jag kan hjälpa andra att må bättre, konstaterar hon.

JUST VILJAN ATT hjälpa andra har gått som en röd tråd genom Alexandras liv. Utöver socionomstudierna jobbar hon extra på gymnasiesärskolan i Trollhättan. När en kollega uttryckte frustration över att ungdomarna hade svårt att få anställning
efter gymnasiet väckes direkt en tanke hos Alexandra.
– Jag kan kanske starta en restaurang där de här ungdomarna kan få jobba. Det skulle jag också vilja titta mer på när jag är färdig med skolan.

Namn: Alexandra Johnsson
Född: 10 augusti 1991
Familj: Sambo
Bor: Lägenhet i Trollhättan
Aktuell: Populär matinspiratör
på sociala mediekanalen TikTok

DETTA ÄR TIKTOK
TikTok är en app för mobiltelefonen, där man kan spela in och dela videor med varandra. Över en miljard, främst yngre internetanvändare, över hela världen använder appen.
I Sverige är det nästan hälften av barnen mellan 12–15 år som använder Tiktok dagligen, enligt undersökningen Svenskarnaoch internet 2020. Men appen
används även av äldre ungdomar och vuxna.

Te x t: Erika Almqvist
Foto: Amer Kapetanovic