MARCUS PALLVID, 33, och Mathilda Sundberg, 31, har jobbat tillsammans i flera år i bolaget City Trollhättan. Det ägs av en ideell förening med Trollhättans Stad som
största finansiär och med omkring 110 medlemmar, däribland Svenska kyrkan.
Verksamhetsledaren Marcus är utbildad inom marknadsföring och Mathilda inom visual merchandising; att skapa butiksmiljöer som är tilltalande för ögat. En bra kombination, såklart. Och när det gäller arbetet med att göra stadskärnan till en attraktiv mötesplats är de helt överens.
– Man kan se det lite som ett restaurangbesök. Är det bra, trevlig service och gott, ja då kommer du tillbaka, säger Marcus.
Och på den linjen fyller Mathilda i.
– Du ska känna att när du lämnar stadskärnan så vill du komma tillbaka snart igen. Når vi det så har vi gjort rätt.
CITY TROLLHÄTTANS KONTOR är strategiskt placerat på nya Drottningtorget med utblick över platsen där tusentals människor strömmar förbi och träffas varje vecka. Med tanke på bolagets uppdrag så är det väldigt passande – och rent historiskt är just torget alla städers främsta mötesplats. På frågan vad det viktigaste är för en stads centrum svarar Marcus och Mathilda näst intill unisont:
– Utan en levande stadskärna är det svårt att göra en stad attraktiv.
I flera år har ett målmedvetet arbete gjorts med sikte på att 2022 vara med och tävla om titeln "Årets stadskärna" i Sverige. Utmärkelsen syftar till att inspirera till förnyelse av centrum, genom ett långsiktigt samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. I juni förra året togs också ett viktigt steg mot titelförsöket då stod det klart att Trollhättan klarat den rikstäckande branschorganisationen Svenska stadskärnors kvalitetsmärkning. Det var resultatet av att Trollhättans Stad, näringslivet och fastighetsägarna ökat samverkan, med City Trollhättan som nav, för att skapa en positiv centrumutveckling. "Samarbetscertifieringen" är en av byggstenarna för att kunna ansöka eller bli nominerad till utmärkelsen Årets stadskärna hos Svenska stadskärnor.
– Certifieringen är ett bevis på att det vi gör är bra och att vi tillsammans nått ett av delmålen, säger Mathilda, som är projektledare för Årets stadskärna och sedan i mars också jobbar som stadsdelsutvecklare på uppdrag av Trollhättans Stad.
MARCUS OCH MATHILDA är minst sagt välkända ansikten på stan.
– I vårt jobb ingår det att vara spindeln i nätet och stötta intressanta och spännande projekt eller utformningar som lockar folk att träffas, påpekar Mathilda och understryker vikten av att människor ska känna sig trygga och delaktiga i stadens miljöer.
– Trollhättans stad gör väldigt mycket och satsar verkligen på centrum, säger Marcus.
Nya lekplatser, upprustning av parker och ombyggnaden av Drottningtorget är bara några exempel på insatser som Trollhättans Stad genomfört och som har fått mycket positiv respons från Trollhätteborna.
– Parallellt jobbar vi mycket med att utveckla arrangemang som exempelvis Storgatans julmarknad och restaurangveckor, säger Marcus.
MITT I DET ständigt pågående utvecklingsarbetet med Marcus och Mathilda som en viktig del i maskineriet, har pandemin förstås påverkat, med alla dess utmaningar inte minst för restaurang och handel.
Samtidigt har den på ett sätt skapat starkare samarbete och nya processer, och de digitala mötesplatserna har utvecklats.
– Många har nog en känsla av att det aldrig kommer att komma tillbaka till det fysiska fullt ut, men jag ser mer de digitala möjligheterna som en förstärkning och ett komplement, säger Marcus.
En medveten förtätning av centrum med fler bostäder och kontor ska fortsätta öka underlaget för centrumhandel och service, utifrån Trollhättans Stads strategier. Bara de senaste åren har centrum fått över 500 nya bostäder och om några år står dessutom den helt nya stadsdelen Vårvik klar med ytterligare 1600 bostäder. Stadsdelen knyts till centrum av staden med den nya Stridsbergsbron.
CENTRUMDUON KONSTATERAR att Trollhättans ambition utifrån 10- minuterstaden, det vill säga att man ska ha max tio minuter till jobb, förskola och mataffären, lockar fler och fler. En undersökning i sex europeiska länder om städer, stadskärnor och framtidsstäder som företaget Afry gjorde, slog för två år sedan fast att endast 12 procent av den yngre generationen (18–35 år) vill bo i miljonstäder. I stället framträdde en tydlig och stark önskan om att bo i mindre städer. Och Trollhättan lyftes fram som en av de åtta "hetaste" i den kategorin här i
Sverige.
– Någon har sagt att Trollhättan är en stad med många små, starka muskler. Och när de musklerna spänns gemensamt så kommer det alltid goda resultat. Jag tycker det stämmer väldigt bra, säger Marcus