Presentation av nomineringsgrupperna i Trollhättans församling

Är du intresserad av att engagera dig för Trollhättans församling?

En väg till det är att gå med i någon av våra 5 nomineringsgrupper som är representerade i vårt kyrkofullmäktige idag. Att gå med i någon av våra 5 nomineringsgrupper är ett sätt att göra din röst hörd!

Vi behöver fler med olika erfarenheter som vill vara med att leda vår församling med sikte på kyrkovalet 2025.

Nomineringsgrupper

Socialdemokraterna ser Svenska kyrkans öppenhet som viktig och grundläggande. Den lokala församlingen är en resurs och en gemenskap.

• En nära och öppen folkkyrka
  • Ett föredöme som arbetsgivare
  • En kamp mot diskriminering
  • Ett tillgängligt kulturliv
  • Tillsammans vårdar vi miljön och klimatet
  • En socialt hållbar kyrka i hela världen

Annika Ebenholm
samlamera@hotmail.com

Bernt Berggren
berggren.bernt@telia.com

Kyrkor och trossamfund | Socialdemokraterna

Vi tycker att Svenska kyrkan har anpassat sig alltför mycket efter rådande uppfattningar i samhället, och påverkas negativt av att politiska nomineringsgrupper har inflytande i kyrkan. Kyrkan ska vara en levande kristen församling med Jesus som självklart centrum. Den ska vara ett stöd för alla troende och sökare.

Läs om våra profilfrågor på vår hemsida: https://frimodigkyrka.se, eller maila mig.

Ville Lundman
villelundman@hotmail.com

Vi i POSK finns för att ge kyrkligt engagerade personer en plats, där vi tillsammans med våra olika erfarenheter kan verka för kyrkans framtid, där Guds kärlek är tydligt närvarande.

Vi vill att kyrkan fortsätter att vara en mötesplats för alla människor, där varje människa bär på sina unika gåvor. POSK vill värna om mångfaldens rikedom och tillsammans arbeta för en kyrka i Jesu efterföljd. En kyrka där vi som medmänniskor står upp mot orättvisor och som aktivt värnar om skapelsen och ett hållbart nyttjande av jordens resurser.

För att kunna fortsätta utveckla kyrkan, där Guds kärlek kan få oss människor att växa i tro, finna gemenskap och trygghet, söker vi dig som vill bli en del av oss. Som medlem är du med och gör skillnad för församlingens och kyrkans framtid.

Vill du bli medlem eller har några frågor? Kontakta oss gärna.

Anita Glemring, ordförande POSK i Trollhättan
anitaglemring@gmail.com

www.posk.se/trollhattan

Vi Sverigedemokrater vill att Svenska kyrkan ska återgå till vad den en gång har varit, den svenska kyrkan. Vi vill ha en varm kyrka, som är tydlig i sin kristna tro. Kyrkan ska vara ett centrum för samhällsliv, kultur, undervisning och förmedling av goda tidlösa värderingar.

Hans Bladh

hansobm@live.se

Vi är människor som valt att engagera oss för att Svenska kyrkan ska vara alla medlemmars kyrka. Tillsammans är vi en partipolitiskt obunden nomineringsgrupp.

Vi vill att Svenska kyrkan ska fortsätta vara en demokratisk organisation där medlemmar i direkta val har möjlighet att påverka såväl lokalt som nationellt. Vi vill att Svenska kyrkan arbetar för att alla kan göra sin röst hörd.

Vi anser att alla människor har samma värde i en värld där kärlek, rättvisa och ansvar för skapelsen går hand i hand. Vi tror på varje människas rätt att själv definiera sitt liv, sin identitet och sin tro. Vi vill verka för en kyrka som ger människor hopp, mening och tro på att Jesus vandrar med - en kyrka där alla människor är lika viktiga och där ansvaret för vår jord är en självklarhet.

Har ni frågor eller vill bli medlem och stödja oss?

Kontakt:

Arne Samuelsson, Ordförande för Trollhättans lokala förening ÖPPEN KYRKA - en kyrka för alla.
arne.samuelsson55@gmail.com