Foto: Alex Giacomini /Ikon

Vad är konfirmation?

Varför ska man konfirmeras och vad gör vi under konfirmationstiden?

Frågor och svar

Kan jag konfirmera mig om mina föräldrar inte är med i Svenska kyrkan?

Ja, det går bra. Det enda som behövs är att du är döpt och är medlem i Svenska kyrkan (eller i en annan evangelisk-luthersk kyrka). Är du inte döpt innan du börjar kan du bli det under konfirmandtiden, många väljer att köpa sig på läger. Dina föräldrar blir i så fall tillfrågade först.

Jag är inte döpt – kan jag konfirmera mig?

Ja, du kan anmäla dig till konfirmation även om du inte är döpt. Innan det är dags för konfirmationsgudstjänst behöver du döpas. De som har hand om konfirmandtiden hjälper dig ordna det.

Kan jag konfirmera mig i en annan församling?

Ja, du kan välja att konfirmeras i vilken församling du vill. Välkommen att ta kontakt!

Jag går inte i åttan, men vill konfirmeras. Hur gör jag?

Är du yngre så är du välkommen till kyrkans andra verksamheter tills du går i åttan. Det finns däremot ingen övre åldersgräns. Om du går i nian så är du välkommen att anmäla dig som vanligt. Är du äldre än så, kontakta vår konfapräst Natalia!

Jag är orolig för att sova borta på lägret. Vad ska jag göra?

Alla ledare vill att konfirmationen ska bli bra och ge fina minnen. Berätta gärna för ledarna hur du känner, så kan de stötta och hjälpa till om det behövs. Du är inte ensam om att känna oro. Du och dina föräldrar kan också kontakta församlingen i förväg.

Jag har dyslexi och vill inte läsa högt. Vad ska jag göra?

Det är viktigt att konfirmationstiden blir bra för dig och att du känner dig trygg i gruppen. Ni ska tillsammans få testa och lära er om kristen tro, genom samtal, övningar och lekar. Berätta gärna för ledarna, eller be dina föräldrar göra det, om vad som inte fungerar så bra för dig.

Konfirmation

Varje år väljer 30 000 ungdomar att konfirmera sig i Sverige. Nu är det dags för dig som är född 2007 att konfirmera dig! Under oktober får du en inbjudningsfolder hemskickad till dig. Om du redan nu vill veta mer om vad det innebär att konfirmera sig hittar du information här nedan.

VAD GÖR VI UNDER KONFIRMATIONSTIDEN?
När vi ses på konfirmandträffar eller läger pratar vi om allt mellan himmel och jord som vi i gruppen tycker är viktigt att prata om. Ibland sitter vi i små grupper och pratar och ibland hittar vi på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans. Vi är med och firar gudstjänst och andakt och bekantar oss med Bibeln och Psalmboken. Då pratar vi också om hur texterna i Bibeln kan hänga ihop med vårt liv här idag.

VARFÖR SKA MAN KONFIRMERAS?
Ordet konfirmation betyder bekräftelse. Det innebär att när vi konfirmeras bekräftas  det kristna dopet. När vi döps som små får vi ett löfte från Gud om att han kommer att finnas där för oss under alla dagar, vad som än händer. Små barn förstår inte allt om Gud och den kristna tron och därför får den som är döpt en inbjudan från Svenska kyrkan att konfirmeras när personen fyllt 14 år. Genom konfirmationen tackar vi på så sätt ja till att vara en del av den kristna gemenskapen och till Guds löfte.

VILKA LEDER KONFIRMATIONEN?
De som leder konfirmationen är präster, pedagoger, musiker och unga ledare från kyrkan, och de är nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

NYA KOMPISAR OCH MER KUNSKAP
Om du väljer att konfirmeras hoppas vi att du ska känna att du fått möjlighet fundera på frågor som du tycker är viktiga, tillsammans med andra, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid. Inte minst hoppas vi förstås att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen.

Kanske har du blivit mer nyfiken på kyrkan och kristen tro, och vill fortsätta i en ungdomsgrupp eller som ung konfirmandledare. Om du efter konfirmandtiden inte tycker att kristen tro är något för dig, vet du i alla fall vad det handlar om och har förhoppningsvis lärt dig något om dig själv och livet.

KONFIRMATIONSGUDSTJÄNSTEN
Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. Det är då vi samlas i kyrkan tillsammans med släkt och vänner. Konfirmanderna medverkar på olika sätt, församlingen ber för konfirmanderna och tillsammans läser man med i kyrkans trosbekännelse. Hur konfirmationsgudstjänsten ska utformas bestämmer konfirmanderna själva tillsammans med konfirmationsledarna.