Sverigefinsk församlingsverksamhet

Ruotsinsuomalainen toiminta Trosa-Vagnhäradissa

Tågsocka till dopbarn

I Finland 1939 försökte en mamma med ett litet barn fly kriget med tåg. Tåget tvingades stanna mellan Vasa och Seinäjoki eftersom tågrälsen skadades av kriget. Medan tåget väntade på att rälsen skulle lagas upptäckte en äldre dam, som var pensionerad syslöjdlärare, att barnet inte hade några sockor på sig. Kvinnan beslutade då att ta tråd från sin egen tröja och sticka ett par sockor till barnet.

Denna berättelse är välkänd och många har skickat tågsockor till barn. Sockorna töjs ut medan barnet växer och håller sig på plats även, på väldigt aktiva barn, eftersom de går att dra upp över knäna. Finska föreningens kvinnor beslöt i Trosa församling 2013 att de ville ge varje dopbarn ett par tågsockor så länge de orkar fortsätta sticka.

Ruotsinsuomalainen toiminta Trosan seurakunnassa – syksy 2024
Sverigefinsk verksamhet i Trosa församling – hösten 2024

Vår sverigefinska kyrkokör sjunger på finska och deltar i den sverigefinska församlingsverksamheten. Kören leds av Olof Oscarson.

Syyskuun 22. klo 17.00 Kohtaamispaikka Hägerflychts minne, seurakuntatalo.
Den 22 september kl. 17.00 Samkvämskväll i Hägerflycht minne.

Lokakuun 20. Klo 17.00 Jumalanpalvelus Vagnhäradin kirkossa.
Den 20 oktober kl. 17.00 Gudstjänst i Vagnhärads kyrka.

Marraskuun 24. Klo 17.00 Kohtaamispaikka Hägerflychts minne.
Den 24 november kl. 17.00 Samkvämskväll i Hägerflychts minne.

Joulukuun 6. Klo 18.00 Itsenäisyyspäivän juhla Trosan kaupunkikirkossa, Juhlakahvit.
Den 6 december kl. 18.00 Självständighetsfest i Trosa stadskyrka med
efterföljande festkaffe.

Joulupäivä 25. Joulukuuta klo 12.00 Joulupäivän jumalanpalvelus ja kauneimmat joululaulut Vagnhäradin kirkossa.
Juldagen den 25 december kl. 12.00 Juldagens gudstjänst med de vackraste julsångerna i Vagnhärads kyrka.

Pappina / som präst Pekka Turunen pekkasamuel@gmail.com
Muusikkona / som kyrkomusiker Olof Oscarsson
Suomalainen kuoro Muuttolinnut avustaa
Finska kören Flyttfåglarna medverkar

Församlingens sverigefinska kyrkokör

Övar måndagar 15.30-18.00 i Vagnhärad, Hägerflychts minne.

Flyttfåglarna/Muuttolinnut

Församlingens sverigefinska kyrkokör