Ungdomsledare

Vill du bli ungdomsledare?

UNG LEDARUTBILDNING 23/24
Du som är konfirmerad och vill utveckla dina ledaregenskaper -delta i församlingens ledarutbildning!

ATT VARA UNG LEDARE I TROSA FÖRSAMLING
Ledarutbildningen riktar sig till dig som efter konfirmationen kan tänka dig att fortsätta som ledare i kyrkans olika verksamheter.

Utbildningen sker i två steg och efter fullgjord utbildning får du ett diplom som visar vilka kunskaper du fått - en bra merit när du söker jobb i framtiden.

Upptäck en ny roll - ledarrollen!

Vi inleder utbildningen med ett helgläger i september, och därefter har vi 12 st torsdags-träffar som ligger utspridda mellan oktober – maj.

Utöver detta får du under hela ledarutbildningen också praktisera ditt ledarskap i årets konfagrupp, på konfaläger och i gudstjänster.

När man följt sin första konfirmandgrupp erbjuder församlingen den unga ledaren en resa, som tack för hjälpen under året.

Alla är bra på olika saker och du har chansen att välja de ledarsituationer som passar dig och där du kommer till din rätt.

LEDARUTBILDNINGENS INNEHÅLL

• Hur fungerar en grupp och hur kan vi som ledare påverka gruppen?
  • Att bevara förtroenden men också kunna prata med en vuxen om det behövs. Tystnadsplikt och anmälningsplikt i Svenska kyrkan.
  • Lekar. Att bidra med positiv energi i leken och lära sig leda lekar.
  • Ansvar. Att vara en i laget och hjälpas åt.
  • Hur kan vi vara goda förebilder och bra kompisar?
  • HLR, sjukvård och psykisk ohälsa
  • Gudstjänst och andakt. Hur kan jag som ung ledare vara med och skapa roliga gudstjänster och andakter?
  • Bibeln – fördjupning. Kan bibelns berättelser vara en del av min vardag?
  • Vara med på läger som ledare.
  • Möjlighet att åka på läger tillsammans med andra unga ledare i stiftet.

KYRKANS LEDARUTBILDNING ÄR HELT GRATIS! TA CHANSEN OCH PROVA PÅ!

Nyfiken och vill veta mer? Kontakta Petra Nordkvist, pedagog petra.nordkvist@svenskakyrkan.se

Fick du mersmak under din konfirmationstid och vill du bli ledare i kyrkans barn- och ungdomsverksamhet? Då är detta något för dig!

För att bli ungdomsledare behöver du:

• Du ska vara döpt, konfirmerad och medlem i Svenska kyrkan
  • Du ska ha som målsättning att verka som konfirmandledare i Svenska kyrkan Trosa församling

Vad är ledarutbildningen?

• Du får lära dig mer om Jesus, Bibeln och Kyrkan.
  • Du får lära dig om ledarskap, och upptäcka dina egna styrkor som ledare.
  • Du får lära dig första hjälpen, drama, lekar m.m och att hålla i en konfirmationsträff.
  • Du får följa en konfirmandgrupp.
  • Du prövar att vara i ledarrollen.
  • Du får stöd och hjälp av de äldre ledarna och personalen att utvecklas ännu mer i ditt ledarskap.
  • Ledarutbildningen avslutas med en sändningsmässa där du blir utsänd som ledare i Trosa församling.

Följ oss på instagram: Trosaforsamlingsunga.

Petra Nordkvist

Församlingspedagog, Trosa församling