Foto: Västra Tunhems pastorat

Kyrkogårdsvandring Gärdhem GH105

Grav nr: 2001-0232 Eric Bror Smärgel

Från Gärdhemsbygden 2017

Eric Smärgel – en levnadsbeskrivning

Av Bo Andersson och Monia Persson

Eric Andersson föddes i en hantverkarfamilj i Vassända-Naglums församling i Trollhättan 1911. Fadern arbetade i NOHABS verkstäder i Trollhättan, som modellsnickare.  Han hette Karl Andersson och hustrun Ellen. När Eric var sju år avled mamman i ”spanskan”.

Eric fick då komma till sin mormor Fredrika, Johansson Holm allmänt kallad ”Rika”. Hon bodde i Skinnemo, Velanda och hade som sin försörjning efter makens död att sköta bommarna vid GDG-järnvägen. Eric var stor nog att hjälpa henne med att passa bommarna. Han blev kallad ” Mormoras Eric” av folket i bygden. Som skydd under de långa väntetiderna hade han en liten kur 2 x 2 m med kamin och så tågtiderna förstås. Genom tillfälligheter kunde Eric i början av 60-talet förvärva kuren och låta renovera den.  Sedan ställdes den på tomten till mormor Rikas hus i Velanda. Kuren, som Eric tillbringade mycken tid i under barndomen och vilken han värderade mycket högt, finns nu bevarad och har tagits om hand av Gärdhems Hembygdsförening som ställt den nästan på dess ursprungliga plats intill den nya viadukten som byggts över den gamla järnvägsövergången. Som kuriosa kan nämnas, att Erics nyckel till kuren med adresslapp har funnits kvar i familjen under alla år. På lappen kan läsas ”Kuren” skrivet med Erics typiska handstil. Nyckeln med adresslapp har överlämnats till Hembygdsföreningen.

Erics vidare öden kan i korthet beskrivas som så: Han gick till skolan i Skinnemo och Jönsberg. Som yngling arbetade han som dräng hos bönderna i Gärdhem och Tunhem. Han arbetade som bilreparatör åt Svenska Maskin Affären i Trollhättan, tog tidigt körkort och blev lastbilschaufför hos John Granlund i Velanda. 1936 gifte han sig med Berta Jonasson från Halltorp.

Familjen flyttade 1937 till Flo i Skaraborgs län. Berta och Eric tog över bilstation och cykelverkstad och började sälja cyklar, tillverka cykelkärror, kap- och klyvsågar, reparera och sälja traktorer av märket Munktell.

Efter världskriget gick utvecklingen snabbt och den lilla verkstaden vid kyrkan blev för trång. Så Eric köpte en tomt på en bergknalle vid Gålstads vägskäl, där vägen delade sig mot Vänersborg och Trollhättan.

Det nya efternamnet Smärgel togs redan på 50-talet och har sin egen historia. Som nästan alla andra i Flo fick Erik Andersson ett öknamn ”Smörjel”. Eric tänkte ta udden av piken genom att ta namnet som efternamn, men det godkändes inte av myndigheten på grund av den nedsättande klangen. Namnet ändrades då till Smärgel som hela familjen antog som släktnamn.

I början av 80-talet drogs riksvägen söder om berget och kurvan, i allmänt tal kallad ”Smärgels kurva” försvann. Den nya trevägskorsningen som uppstod, kallades i folkmun fortsatt för Smärgels kurva. Efter en rad olyckor i korsningen, byggdes den om till en cirkulationsplats och i samband med detta gavs trafikplatsen det officiella namnet Smärgels kurva

Nedan kan du läsa mer om Eric ”Smärgel” Andersson
Text: Maria Lindskog

Eric ”Smärgel” Andersson

Bror Eric Andersson föddes i en hantverkarfamilj i Vassända-Naglums församling i Trollhättan 24 mars 1911. Fadern arbetade i NOHABS verkstäder i Trollhättan, som modellsnickare. Han hette Karl Andersson och hustrun hette Ellen. När Eric var sju år avled mamman i ”spanskan”. Familjen på fem barn splittrades. 

Eric, barn nummer fyra i syskonskaran, fick flytta till sin mormor Fredrika Johansson Holm allmänt kallad ”Rika”. Hon bodde i Skinnemo, Velanda och hade som sin försörjning efter makens död att sköta bommarna vid GDG-järnvägen, som går genom bygden i Gärdhem och Velanda. Eric var stor nog att hjälpa henne med att passa bommarna. Han blev kallad ” Mormoras Eric” av folket i bygden. Som skydd under de långa väntetiderna hade han en liten kur 2 x 2 m med kamin och så tågtiderna förstås. 

Kuren, som Eric tillbringade mycken tid i under barndomen och vilken han värderade mycket högt, finns nu bevarad och har tagits om hand av Gärdhems Hembygdsförening. Den har placerats på nästan dess ursprungliga plats, intill den nya viadukten som byggts över den gamla järnvägsövergången. 

1936 gifte han sig med Berta Jonasson från Halltorp, dotter till Anna och Otto Jonasson i en av gårdarna i Gärdhem, dubbelgården Halltorp vid Nossebrojärnvägen. 

Familjen flyttade 1937 till Flo i Skaraborgs län. En cykelverkstad med bilstation hade blivit till salu genom ett hastigt dödsfall. Verkstadslokal och bostad hyrdes av änkan till den förre ägaren och familjen flyttade in på övervåningen, Flo Stommen, alldeles intill kyrkan i Flo. Det var vågat att lämna sin hembygd och etablera sig i ett annat län som egen företagare. 

Berta och Eric tog över bilstation och cykelverkstad och började sälja cyklar, tillverka cykelkärror, kap- och klyvsågar, reparera och sälja traktorer av märket Munktell. Under och strax efter 2:a världskriget måste traktorer med gummihjul byta till järnhjul då gummi var en bristvara. Längre fram kunde man åter gå över till gummihjul. En filial till cykelverkstaden öppnades också i Grästorp och drevs ett antal år.                   

Berta var hela tiden delaktig i firman, skötte bokföringen och hemmet. Tidvis hade hon t.o.m. inneboende matgäster, vägarbetare, som arbetade med olika vägbyggen i närheten. Exempelvis vid uträtning av vägen vid Flo kyrka på 1950-talet. I hemmet var alltid många mat- och kaffegäster runt matbordet, i firman fanns tidvis flera hel- och deltidsarbetande anställda som vanligen också utspisades. För att inte tala om alla kunder, vänner och bekanta, som skulle komma upp för en kopp kaffe.

Han fick sitt sista vilorum bredvid modern på Gärdhems kyrkogård, en plats som han själv tidigt hade valt och köpt in.

I början av 80-talet drogs riksvägen söder om berget och kurvan, i allmänt tal kallad ”Smärgels kurva ” försvann. Detta slapp Eric som väl var uppleva. Den nya trevägskorsningen som uppstod, kallades i folkmun fortsatt för Smärgels kurva. Efter en rad olyckor i korsningen, byggdes den om till en cirkulationsplats och i samband med detta gavs trafikplatsen det officiella namnet ”Cirkulationsplats Smärgels kurva”. Detta hade nog Eric varit stolt över.

Efternamnet Smärgel togs redan på 50-talet och har sin egen historia. 

Sammanställt av Maria Lindskog