Kyrkogårdsvandring Gärdhem GH108

Tipspromenad för barn på Gärdhems kyrkogård

Hej! Så roligt att du vill vara med och upptäcka kyrkan och kyrkogården!

Du behöver broschyren ”Lär känna din kyrka och kyrkogård”, så att du kan hitta de gravar/platser som frågorna avser, dessa är utmärkta med en liten blå prick i kartan. Broschyren finns att hämta i kyrkan, församlingshemmet och i en brevlåda intill stolpen.  Det finns också bild längre ned på sidan.

Lycka till!

Fråga 1 Uppe på en av gravstenarna finns ett speciellt föremål. Kan du hitta detta och vad används detta egentligen till?

Fråga 2 Det finns en gravsten med lite annorlunda form. Kan du hitta den och se vad den föreställer?

Fråga 3 På baksidan av kyrkan hittar du det som kallas för koret, kan du räkna fönstren som sitter på raden högst upp?

Fråga 4 Vid askgravplatsen finns tre stycken "öar". Hur många gravstenar finns det runt den största "ön" som ligger närmast vattenfallet?

Fråga 5 Kan du gissa hur högt kyrktornet är?

Fyll gärna i namn och adress nedan så att vi kan skicka en liten gåva till dig som tack för att du var med!