Kyrkogårdsvandring Väne Åsaka VÅ103

Grav nr 3002-IN8 Gravhällar Stålman på ytterväggen på sakristian.

Gravhällar Stålman på ytterväggen på sakristian.

Dessa två gravhällar flyttades ut vid den stora restaureringen av kyrkan år 1898. Tidigare låg dessa framme i koret där gravsättning i äldre tid skedde av socknens mest prominenta personer. Under dessa hällar fanns graven för ryttarmästare Sven Bengtsson adlad Stålman Nr 266 (vilket var från början Nr 239 men ändrades till nuvarande) och hans hustru Brita Lilliebielke. Han innehade Sölltorp, som då var skilt från Velanda och han hade ärvt Sålebo efter sina föräldrar.

De hade 7 barn tillsammans

Bengt

Gustaf

Johan

Henrik

Lars

Och en dotter med okänt namn.

De 8 barnen som finns med på hällarna det är osäkert vad de symboliserar. Inskriptionen på hällarna som idag är bortnötta har varit:
Här under hvilar then Edle och Välborne Sven Bengtsson Stålman fordom Major öfver et Regemente Västgötha Cavalerie, hvilken i Herranom afsomnade 1648.Samt Hans Älskeliga Husfru then Välborna fru Brita H.d.L.B.

Källa: Vård och underhållsplan för Väne-Åsaka

Sven avled den 25 april 1648 och Brita avled 29 år senare, år 1677.

Länk till familjens sida på Adelsvapen:

Sammanställt av Maria Lindskog