Regnbågsnyckeln i Turinge-Taxinge församling.

Vi är en inkluderande kyrka, där alla människor ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.

Vad är ”Regnbågsnyckeln”?
Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått processmodell för en inkluderande kyrka och arbetar aktivt för mångfald och öppenhet.

Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

Processmodell Regnbågsnyckeln är utarbetad av Katarina Hedqvist (Växjö stift), Frida Ohlsson Sandahl (Sensus Studieförbund) och Erik Gyll (Riksförbundet
EKHO) och ägs av Sensus Studieförbund och
Riksförbundet EKHO.