Lyssna

Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö

Välkommen till Pilgrimscentrum! En andlig värmestuga och rastplats för dig som är på inre och yttre vandring. Här kan du utforska kristen tro och pilgrimsliv. Prata med oss om vad du söker och längtar efter, så kan vi berätta mer om utbudet av gudstjänstliv, vandringar, gemenskaper och verksamheter.

Aktuellt

Aktuella pilgrimsvandringar

Vi arrangerar regelbundet vandringar och andra pilgrimsaktiviteter. Se datum för våra organiserade vandringar.

Pilgrimscaféet

Caféet på Pilgrimscentrum drivs av Bönorna.

Den inre vandringen

Pilgrimskatekumenatet

Har du redan en tro, eller är du nyfiken på den kristna tron och vill veta mer? Välkommen till Pilgrimskatekumenatet, en samtalsgrupp om livsfrågor, längtan och tro.

Lectio Divina

Vi läser en kortare text från Bibeln, med tro på att Gud har ett speciellt ord för var och en av oss idag. Inga förkunskaper behövs. Vi har grupper online och på plats.

Dansandakt med Elisabet Nyrén

Vi formar en cirkel tillsammans och dansar inför Guds ansikte under två söndagar i höst, i Tyresö församlingshem/Stockholms Pilgrimscentrum.

Andlig vägledning i ignatiansk anda

Ignatiansk andlighet är ett sätt att be, ett sätt att tänka kring beslut och framför allt ett sätt att leva med Gud i vardagen.

Retreater

Ibland behöver vi dra oss tillbaka för stillhet och eftertanke. Tystnaden och bönen gör det möjligt att möta sig själv och Gud.

Herre, visa mig din väg och gör mig villig att vandra den.

Birgittas bön

Den yttre vandringen

Våra vandringsleder

Från Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö utgår olika leder som lämpar sig för alla åldrar. Den kortaste är knappt 3 km och den längsta 15 km. På den här sidan kan du hitta kartor till våra leder och läsa mer om dem..

Nyfiken på pilgrimsvandring?

Att pilgrimsvandra är att ge sig själv tid till gemenskap och reflektion där kropp och själ är med i processen.

Bli volontär på Pilgrimscentrum

Som volontär på Pilgrimscentrum är du en del i en stor gemenskap! Det är ett ideellt uppdrag där du får möjlighet att bidra med dina kunskaper, din tid och ditt engagemang.

Pilgrimscaféet

Caféet på Pilgrimscentrum drivs av Bönorna.

Andlig fördjupning

I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill utforska andlighet inom kyrkan och vad det innebär att leva som kristen.

Vi jobbar på Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö

Magnus Helmner