Ett litet barn håller i ett tänt gravljus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Sorgestödsgrupp för barn i Bollmoradalens kyrka

Efter ett dödsfall inom familjen är ingenting sig likt. Då kan det hjälpa att träffa andra som också förlorat en viktig person.

Sorgestödsgruppen riktar sig till barn i åldern 7-12 år som mist en förälder eller ett syskon. Tillsammans med andra barn med liknande erfarenheter kan barnet dela tankar och känslor genom samtal, lek och pyssel.

Barn från alla församlingar oavsett tillhörighet är välkomna. Det kostar inget att delta. Gruppen träffas en eftermiddag varannan vecka under en termin i Bollmoradalens kyrka.

Sorgestödsgrupp för barn är ett samarbete mellan Haninge pastorat och Tyresö församling.

För mer information och intresseanmälan, kontakta diakon Charlotta Lindholm.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.