Foto: Anna Rikner

Utställning: "Ett rop på hjälp! – Tysk- och baltutlämningen 1945-1946" visas i Backamo

Visas under sommaren 2024 i Backamo Museum på Backamo Lägerplats, Ljungskile. Visades tidigare i Tyska Christinae kyrka.

Auf Deutsch hier

Under några dramatiska månader årsskiftet 1945/1946 utlämnades cirka 2 400 tyska och 146 baltiska militärer från Sverige till Sovjetunionen. Många överlevde inte de sovjetiska krigsfångelägren. Med utgångspunkt i 646 nyupptäckta brev från internerade tyska militärer och deras anhöriga, berättas de tyska fångarnas historia.

Breven är skrivna till den dåvarande tyska kyrkoherden i Göteborg, Hermann Kiesow, och berättar om vardagen i de svenska interneringslägren Backamo och Grunnebo. Internerna skriver personligt och nära om vardagen i lägret, förtvivlan inför utlämningen, svårigheter hemma i Tyskland och rädslan inför framtiden. Vi möter också de anhörigas oroliga förfrågningar efter söner, makar och fäder.

Ett rop på hjälp! – Tysk- och baltutlämningen 1945–1946 är en del av Göteborgs domkyrkopastorats jubileumssatsning, med nedslag i kyrkans och stadens gemensamma 400-åriga historia.

Utställningen hade urpremiär i Tyska Christinae kyrka i januari 2021, med anledning av att det då var exakt 75 år sedan den sista båten med tyska och baltiska fångar avgick med destination Sovjetunionen. Under sommaren 2023 visades den efterfrågade utställningen på nytt i Tyska Christinae kyrka, för att ge alla som inte hade chansen att se den på grund av coronapandemin en ny möjlighet. Dr Clarissa Blomqvist från Tyska Ambassaden talade vid vernissagen den 2 juni 2023. Läs talet här.

Under sommaren 2024 visas utställningen på själva platsen för de dramatiska historiska händelserna på Backamo Lägerplats, Ljungskile.

Utställningskatalogen finns att köpa i Tyska Christinae kyrka eller i Göteborgs stadsmuseums museibutik och kostar 150 kr. Swish eller kontant.

Vi kan även skicka katalogen inom Sverige; betala då 222 kr (katalogpris+porto) via Swish 123 644 28 59  eller Bankgiro 5075-2906, referens: Tyska  – utställningskatalog (referensen måste anges!) och meddela oss mottagaradressen - i meddelandefältet eller antje.mortzfeldt@svenskakyrkan.se.