Om församlingen

Tystbergabygden

Tystbergabygdens församling är en landsbygdsförsamling i Östra Sörmland, belägen vid Östersjökusten mellan Nyköping och Trosa. Församlingen ingår i Nyköpings kontrakt och här bor cirka 2250 människor, varav 1257 ( år 2024) tillhör Svenska kyrkan.

I Tystberga ligger församlingens församlingshem och expedition, S:t Botvidsgården, där verksamhet bedrivs de flesta dagar. I församlingen finns fem medeltida och ganska små kyrkor. Bogsta, Lästringe, Tystberga, Bälinge och Sättersta (se kyrkobeskrivningar), samtliga med ursprung från 1100 - talet. Alla kyrkorna används i varierande grad i församlingens verksamhet.

Tystbergabygdens församling består till största delen av landsbygd där framförallt Tystberga samhälle är undantaget. Där bor närmare hälften av invånarna. Fritidsområdena kring Sillekrog fylls dock mer och mer av permanentboende och på sommaren ökar invånarantalet ännu mer i dessa områden och de kustnära Vålarö och Svärdsklova.

I Tystbergabygden finns den grundläggande samhällsservicen, med förskolor, skolor, äldreboende, livsmedelsaffär etc. Det finns också många egenföretagare i många olika branscher i församlingen, även om de flesta pendlar till arbete i Nyköping, Södertälje och Stockholm.

Föreningslivet består bl a av hembygdsföreningar och idrottsföreningar. I Tystberga finns även Frikyrkan Tystberga, vilket är en blandförsamling med flera traditioner. Idag är församlingen ansluten till pingströrelsen, Equmeniakyrkan och Evangeliska frikyrkan. Vi har ett gott och ganska omfattande samarbete, framför allt vad gäller församlingsblad, gudstjänstliv, retreater och pilgrimsvandringar. Vilja finns och samtal förs kring nya områden för samarbete.