Foto: Simeon Olander

Anders Zachau

Frivillig flygare som stupade i finska vinterkriget. 1906-1940

Krigsgravarna är få här på Norra kyrkogården, men de finns. Här vilar Anders Zachau, en 33-årig jägmästare ifrån Uddevalla som anmälde sig som frivillig till den snabbt hopsatta, frivilliga, flygflottilj om 12 plan som nyåret 1940 skickades till norra Finland. En dryg månad tidigare hade Sovjetunionen helt oprovocerat marscherat in i Finland och kriget som gått till historien som det finska vinterkriget var ett faktum. Zachau var inte pilot utan kartläsare, signalist och skytt i ett av de svenska bombplanen. Den stridsscen flygen skickades till var den lilla gränsstaden Salla i norra Finland, kring vilken striderna stod heta.

Med mycket begränsad tid för träning så kastades svenskarna rakt in i ett brinnande inferno av artillerield, luftvärn och rök från den brinnande staden. Två svenska flygplan stöter i varandra över sjön Märkäjärvi och åker mot marken, piloterna hoppade ur men Zachau blev kvar. Hans kropp hittades först två år senare och den begravdes då i anslutning till familjens många gravar. Familjen Zachau var kända i Uddevalla som ägare av Uddevalla tändsticksfabrik.

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här. Här hittar du fler intressanta gravar att läsa om.