Foto: Simeon Olander

Arthur Brattberg

Skapare av skolor och sommarnöjen. 1872-1956

Direkt invid kyrkogårdens södra entré, på vänster sida ligger den Brattbergska familjegraven. Och bland alla namnen kan vi här speciellt uppmärksamma Arthur Brattberg. Han var en skulptör som i det sena 1800-talet åkte till Paris för vidare konststudier. Väl hemma igen så kom han förvisso att producera skulpturer och reliefer, men mest känd är han ändå som arkitekt. Brattberg hade en lång och produktiv karriär där han spänner över olika stilar som nationalromantik, jugend och Swedish grace.

Han ritade flera skolbyggnader som till exempel folkskolorna i Hunnebostrand och Ljungskile liksom Österskolan i Uddevalla. Han skapade även många bostadshus, både inne i Uddevalla och Trollhättan men allra mest känd här är han kanske för flera vackra sommarhus utmed kusten som till exempel Thorburnska villan vid Hermanöbukten och sommarhusen för familjen Zachau ute i Ranneberg.

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här. Här hittar du fler intressanta gravar att läsa om.