Foto: Simeon Olander

Carl Gustaf Lindstam

Lovande politikerkarriär som avbröts i förtid. 1880-1916

Carl Gustaf Lindstam var under de oroliga åren kring storstrejken 1909 ordförande för Uddevalla arbetarekommun. Han var förstamaj-talare i Uddevalla flera gånger, bland annat storstrejks-året 1909. Han talade då om behovet av 8 timmars arbetstid, en fullt genomförd allmän rösträtt, ålderspension och förstärkt nykterhet. Det här var just reformer som snart också skulle komma att bli förverkligade i Sverige genom dåtidens samarbete mellan liberaler och socialdemokrater. 1915 tog Lindstam steget upp på riksnivå när han valdes till riksdagsman i den andra kammaren.

Lindstam kom även att utreda Österängens Försörjningsinrättning, en av många liknande inrättningar i Sverige. Utredningen kom med svidande kritik, främst av den brutala och undermåliga psykvård som här förekom. Snart skulle försörjningsinrättningarna komma att ersättas av ålderdomshem. Lindstam var en av socialdemokratins mest lovande i den yngre generationen, kanske hade han blivit minister en dag men tyvärr så kom verkligheten emellan. Han dog hastigt hösten 1916 av en akut invärtes inflammation i gallsystemet, endast 36 år gammal och en lovande politikerkarriär avbröts i förtid.

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här. Här hittar du fler intressanta gravar att läsa om.