Framtiden bor hos oss

Dalabergs församling är en del av nätverket "Framtiden bor hos oss". Nätverket samlar distrikt och församlingar i Svenska kyrkan som verkar i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Stadsdelar där det nya samhället och den nya kyrkan tar form.

Om nätverket Framtiden bor hos oss

Nätverket Framtiden bor hos oss (FBHO) består av församlingar/pastorat i mångkulturella och mångreligiösa områden i Malmö, Skövde, Eskilstuna, Göteborg, Linköping, Norrköping, Borås, Trollhättan, Södertälje, Gävle, Örebro, Uddevalla, Uppsala och Stockholm.

I många städer växer ett nytt samhälle fram, mångkulturellt och komplext. FBHO samlar församlingar och pastorat i Svenska kyrkan som verkar i sådana miljöer. I en mening menar vi att det som idag sker i våra stadsdelar kommer att ske och vara vardag i hela samhället om några år. Vi vill reflektera  kring det som sker i våra områden och kring vad som är kyrkans uppdrag i en mångreligiös och mångkulturell kontext.

Följ Youtubeserien.

I fem avsnitt får vi följa livet i Svenska kyrkans församlingar som ligger i områden som präglas av mångfald och mångreligiositet. En serie om livet i de där kyrkorna som är precis som alla andra, fast inte alls som alla andra. I delar av Sverige som många älskar skamlöst, men andra pratar illa om. Där många är religiösa, men där Svenska kyrkan är i minoritet. Dit människor har flytt och där ungdomar drömmer stort. Där gamla traditioner vårdas och man hittar nya sätt att samverka. Där framtiden formas, och kyrkan med den.

Avsnitten publiceras varje fredag med start den 29/10 fram till första advent.
Länk till kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCehmbA0vgRft7LnuRkXqIGA

Filmaren Tobias Olingdahl har under ett år följt nätverkets olika församlingar.

I "Framtiden bor hos oss" får vi möta både anställda och besökare som berättar om sina erfarenheter av flykt, om att våga säga "Hej!", om att lära sig nya språk, om att misslyckas, om sin tro, om att växa upp, om glädje och om sorg. Vi får möta kyrkor i Malmö, Dalaberg i Uddevalla, Bergsjön i Göteborg, Södertälje, Botkyrka, Flemingsberg och Skärholmen i Stockholm.

Mer om FBHO

Framtiden bor hos oss

Nätverket "Framtiden bor hos oss" samlar distrikt och församlingar i Svenska kyrkan i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Hos oss tar det nya samhället och den nya kyrkan form.

FBHOs nyhetsbrev och narrativa rapporter.

I FBHOs nyhetsbrev får du veta vad som är på gång i nätverket Framtiden bor hos oss. Här nedan kan du läsa tidigare nyhetsbrev och anmäla dig som prenumerant. Här finns även nätverkets narrativa rapport som redogör vad som hänt under året som gått.