Foto: Simeon Olander

Gunnar Åberg

Skildrare av det bohuslänska landskapet. 1869-1894

"Quem di diligunt adolescens moritur" säger det gamla latinska ordspråket, alltså den som gudarna älskar dör ung. Detta gäller i högsta grad konstnären Gunnar Åberg som vilar här under i familjegraven, där gravstenen tyvärr är bortplockad.
Bara 25 år gammal rycktes han bort i den tidens värsta sjukdomsgissel, tuberkolos. Åberg gjorde en snabb resa genom sitt korta liv, först fem år på konstakademin i Stockholm sedan en kort tid i Paris innan sjukdomen hann ikapp honom och en lysande konstnärskarriär stoppades i förtid.

I Uddevalla tänker vi oftast på hans mest reproducerade tavla ”Slutad gudstjänst” där vi ser Uddevalla kyrka. Men annars var Åberg främst en skicklig naturskildrare, inspirerad av den några år äldre Bruno Liljefors. Åberg är ju även tillsammans med Karl Nordström och Carl Wilhelmsson bland de första att i bild skildra det bohuslänska landskapet.

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här. Här hittar du fler intressanta gravar att läsa om.