En präst sitter inomhus och samtalar med en person med rosafärgat hår.

Kyrkan på häktet

Känner du någon som du tror sitter på häktet? Vi kan inte förmedla kontakt med intagna, men om vi får ett namn så kan vi knacka på hos personen, om den finns där, och erbjuda samtal. Är du intresserad av att vara med i besöksgrupp på häktet? Kontakta oss gärna.

En präst från Uddevalla församling och en pastor från Ekumeniakyrkan i Vänersborg finns på häktet i Uddevalla åtta timmar i veckan. Vi finns där som stöd för de intagna. Vi samtalar med dem om det som de har behov att prata om. Det kan vara vardagliga ting, sådant som bekymrar just nu eller om Gud. Vi firar även gudstjänst varannan vecka.

De som sitter på häktet är åtalade för brott, men har inte blivit dömda. Det innebär att en del är skyldiga till brott, medan andra är oskyldiga. På häktet kan man vara i allt mellan några veckor till flera månader. Kontakten med människor på utsidan är väldigt begränsad och ofta upplever de häktade stor maktlöshet över sin situation. Då kan det vara väldigt värdefullt att prata med någon.

Vi pratar med alla, oavsett religion eller avsaknad av religion. Vi har absolut tystnadsplikt, vilket gör att de intagna kan känna sig fria att prata om allt. Ofta, oavsett om man är skyldig till det man har anklagats för eller inte, så leder häktestiden till reflektion och inte sällan omprövning av sitt liv. Vårt uppdrag är även att tillgodose varje människas rätt att utöva sin religion. Det är vanligt att människor blir intresserade av Gud eller hittar tillbaka till sin tro på häktet. Varannan vecka kommer även en Imam till häktet för samtal med muslimer som vill träffa företrädare för sin egen religion. Vi har ett gott samarbete med både Imamen och häktets personal.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Viktor Jonsved

Präst, Svenska kyrkan Uddevalla pastorat