Foto: Tommy Hvitfeldt

Uddevalla kyrka

I Uddevalla församling finner du en mötesplats där Guds liv ständigt strömmar, tas emot och ges åt varandra. En plats där du får möta Gud, dig själv och andra. Gudstjänsten är central och här kan du ofta fira högmässa.

Aktuellt i Uddevalla kyrka, S:t Mikaelsgården och Café Strömmen

Behöver du någon att prata med

Ibland hamnar vi i kris. Då kan det vara bra att ha någon att prata med. Men man måste inte vara i kris för att boka ett själavårdssamtal. Det kan också fungera som en friskvård för själen. Välkommen att höra av dig till Svenska kyrkan i Uddevalla.

Digital bönevandring

Gå en digital bönevandring på Youtube. Både för dig som aldrig har bett en bön förut och för dig som är van att be sedan barnsben. Och för alla andra där emellan. Närsomhelst, där du är.

Ekonomisk rådgivning och stöd

När livet krisar, krisar ofta även ekonomin. Många skäms när pengarna inte räcker till. Behöver du någon att prata med om din situation? Välkommen att kontakta en diakon i din församling.

Gudstjänst i Uddevalla kyrka

Välkommen att fira högmässa eller lyssna till veckopredikan. Sön 11.00 och mån 15.00 2023, Uddevalla kyrka.

Konfa 2024-25

Vad är viktigt i mitt liv? Varför händer onda saker i världen? Hur är jag en bra människa? Och finns Gud? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Olika dagar och tider, Uddevalla, Bäve, Dalaberg. Läger på Ängögården.

Kyrkans Unga i S:t Mikaelsgården

Många ungdomar ser S:t Mikaelsgårdens ungdomsvåning som sitt andra hem. De tar stort ansvar för varandra och för lokalen. Välkommen att vara en del av gemenskapen. Ons och tor 17 jan–30 maj 2024 kl. 18.00, S:t Mikaelsgården.

Körer

Sjung i kör! Här presenteras alla de körer som finns i Uddevalla pastorat. Förhoppningsvis hittar du en kör som passar just dig!

Lyssna till söndagens predikan

Här kan du lyssna på senaste söndagens predikan från Uddevalla kyrka.

S:t Mikaelskören

S:t Mikaelskören är en blandad kör för alla, både vana och ovana körsångare. Tor 2023 kl. 18:30, S:t Mikaelsgården.

Stöd till ukrainska flyktingar

Svenska kyrkan samverkar med kommun, frivilligorganisationer och civilsamhälle för att erbjuda hjälp till ukrainska flyktingar i Uddevalla.

Närbild på någon i en trädgård som håller i färska örter. En kvinna syns suddigt i bakgrunden.

Trädgård med mening

En gemenskap för dig som inte är rädd för att få jord under naglarna. Odla tillsammans med andra! Fika och andakt. Måndagar 5 feb – aug 2024 kl. 14.00, Café Strömmen

Några tonårstjejer sitter på en hustrappa.

Ungdomsalpha i S:t Mikaelsgården

Är du nyfiken på vad kristen tro kan vara? Här får du möjlighet att diskutera livets och trons stora frågor tillsammans med andra. Ons 2022 16.00, S:t Mikaelsgården.

Webbandakter

Ta del av inspelade andakter från våra kyrkor.

Kalender i Uddevalla församling

Vad skulle du vilja hitta på? Här hittar du grupper, evenemang och mötesplatser.

Café Strömmen - sommaröppet

Café Strömmen är Uddevalla församlings café, centralt beläget vid Hasselbacken, ett stenkast från torget. Här kan du fika, äta lunch eller köpa glass. Om vädret är bra kan du sitta i solen på vår uteservering. Se nedan våra öppettider under sommaren.

S:t Mikaelsgården

S:t Mikaelsgården ligger ett stenkast från Uddevalla kyrka och här samlas många av körerna och barnverksamhet. Här finns också Café Strömmen där du kan fika och umgås.

S:t Mikaelskapellet

S:t Mikaelskapellet ligger intill Uddevalla kyrka och används för begravningar, bröllop och andra förrättningar.

Boka lokal

Behöver du en lokal i samband med dop, konfirmation, begravning eller föreningsmöte? Vi erbjuder lokaler i olika storlekar för uthyrning.

Koret och altartavlan i Uddevalla kyrka

Om Uddevalla kyrka

Uddevalla kyrka ligger i centrala delarna av staden, strax öster om Kungstorget. Kyrkan fick sitt nuvarande utseende efter stadsbranden 1806, då föregående kyrka förstördes.

Vi som arbetar i S:t Mikaelsgården och Uddevalla kyrka

Vem söker du? Här finner du kontaktuppgifter till medarbetare i Uddevalla församling.

Parkering kring Uddevalla kyrka

P-biljetter kan hämtas utan kostnad på följande platser: söderrummet i Uddevalla kyrka, pastorsexpeditionen och S:t Mikaelsgårdens huvudingång.