Foto: Simeon Olander

Wilhelm von Braun

Blöt bohussommar med dystert slut. 1813-1860

Ibland så består livet av tillfälligheter. Bakom den största och pampigaste gravstenen på Norra kyrkogården vilar en ödets nyck. Han som här ligger begravd, Wilhelm von Braun, hade nämligen ingen egentlig koppling till Uddevalla, mer än att han råkade avlida här på stadens sjukhus i samband med en semester 1860. En i flera avseende blöt sommarferie i Bohuslän ledde till en svårkurerad infektion som ledde till hans förtida död 12 september anno 1860. Den rundlagde livsnjutaren var en av sin tids mest kända publicister, han var poet, prosaist och journalist. Han var adelsman utan vare sig pengar eller gods, han var tidigare militär, men inte längre. Han levde i Klarakvarterens murvel-distrikt i Stockholm, alltså bland frilansande journalister som betalades per rad.

1860 befinner han sig på sommarviste i Bohuslän och besökte då Gustafsberg vid flera tillfällen, dock utan att vara formellt inskriven. Plånboken räckte nog inte till annat än dagsbesök. På höstkanten drog den gravt alkoholiserade och något överviktige poeten på sig en infektion och dog uppe på stadens lasarett 46 år gammal.

Då von Braun var ogift och inte hade några barn,  bestämdes att han skulle begravas i Uddevalla, till en början i en omärkt grav. Den mäktiga granitstenen reses fyra år senare efter en insamling vari det sägs att succéförfattarinnan Emelie Flygare Carlén stod för det största beloppet. I någon skrubb på Bohusläns museum finns för övrigt det enda av bestående värde i von Brauns kvarlåtenskap, nämligen hans samling av spatserkäppar.

Text: Christian Persson

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här. Här hittar du fler intressanta gravar att läsa om.