Foto: Ikonen är målad av Mats Hermansson

Diakonicentralen

Här stöttar vi dig att hjälpa och att få rätt stöd. Vårt fokus är omsorgen om människan och tron på den egna förmågan till förändring. Vi finns här för stöd och råd.

Diakoni är kyrkans sociala arbete. Vårt fokus är omsorgen om människan och tron på den egna förmågan till förändring. Vi finns här för stöd och råd.

Under diakonicentralens paraply finns diakonistrategen, ekonomisk rådgivning, juridisk rådgivning och Härbärget. På Diakonicentralen möter du diakoner och diakoniassistenter från kyrkans sex församlingar i Umeå och Tavelsjö.

Utsatta EU-medborgare och andra som tillfälligt vistas i Umeå kan också kontakta oss för hjälp på olika sätt.

Närbild på en hög med utländska mynt.

Ekonomisk rådgivning

Alla människor kan ha bekymmer med sin ekonomi någon gång i livet. Prata med oss om dina rättigheter och vilka stöd som finns.

Juridisk rådgivning

Behöver du juridisk hjälp i ditt migrationsärende. Då kan du komma till oss.

Någon håller händerna runt en kaffekopp på bordet.

Härbärget och mötesplatsen

Ett natthärbärge och en öppen mötesplats för EU-medborgare och andra som tillfälligt vistas i Umeå.

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Ge en gåva till det diakonala arbetet

Inom Svenska kyrkan möter vi många människor som av olika anledningar hamnat i ekonomiska svårigheter.

Hjälpa till? Bli volontär

Det finns många olika verksamheter inom Svenska kyrkan i Umeå där ditt engagemang gör skillnad. Du får ingen ekonomisk ersättning, men många som ställer upp frivilligt upplever att det också berikar ens eget liv. I kyrkan kan ett ideellt uppdrag handla om att besöka ensamma människor, hjälpas åt med kyrkfika eller vara med som ledare i en gruppverksamhet.

Läs mer om att bli volontär här >

Stöd till ideella

Behöver du som är ideell stöd och hjälp?