Gå ut

Kyrkan i Umeå vill vara en del av pingstdagens iver att berätta om att Gud är nära varje människa.

På pingstdagen förvandlades en skara rädda män och kvinnor till övertygade och missionerande personer. De lämnade sina slutna rum och gav sig ut i sin nära omvärld men snart längre och längre bort.

Vi i Umeå är en del av dessa människors orädda iver att berätta om att Gud är nära varje människa. Att alla oavsett bakgrund får höra till den världsvida kyrkan. Här är vi alla ett i Kristus. Relation är grunden i att vara kyrka. Relationen med Gud, med andra, med mig själv och med skapelsen.

I Umeå pastorat arbetar vi för att det ska finnas sammanhang och mötesplatser som tar dessa relationer på allvar och vill skapa en delaktig gemenskap. Ett sammanhang där jag känner mig sedd, behövd, respekterad och upprättad. Kallelsen vi fått som kyrka är att vara i gemenskap, där vi tillåts vara oss själva och tillsammans kan få växa och utvecklas.

Gå ut, så att:

• Människor anar en nådefull Gud, genom att finnas i samhället och göra
    Svenska kyrkan tillgänglig och närvarande i människors liv.
  • Människor har en lättillgänglig och öppen väg till reflektion över livet, till
    kyrkans gemenskap och till tro, genom att vi använder flera konstnärliga
    språk och kulturella uttryck.
  • Människor blir bemyndigade och delaktiga i kyrkans uppdrag, genom att
    vi främjar idealitet.
  • Människor upplever den världsvida kyrkans närvaro, genom att denna
    aktualiseras och synliggörs i vår verksamhet.

Exempel från året som gått

De vill prata med alla på Ersboda i år

I höstas firade Ersbodakyrkan 40 år. Nu är det dags för Ersbodakyrkan 2.3. Under året vill diakonerna Kikki Högdahl och Elin Broadhall prata med så många Ersbodabor som möjligt.

Tavelsjöbor brinner för Svenska kyrkans arbete i hela världen

Svenska kyrkan finns inte bara i Sverige. Det vill Siv Nordström och Ingrid Mannberg Öhman i Tavelsjö att fler ska känna till.