En grupp människor korsar varandras armar och håller händer.

Hållbar sårbarhet

Vi ser på sårbarheten med omsorg och uthållighet både hos andra och hos oss själva.

I alla tider har kyrkan funnits nära sårbarheten. När vi ser på omvärlden ser vi en sårbar värld. Sårbarhet är också en förutsättning för nära relationer. Vår utmaning är att se och möta sårbarhet med omsorg och uthållighet både hos andra och hos oss själva. Sårbarheten finns med i gudstjänsten och i all kyrkans verksamhet, såren bärs fram till altaret och möter Kristi sår.

Vi vill omsorgsfullt och uthålligt möta sårbarhet, så att:

• Människor kan helas och mogna i tro och liv, genom att vi skapar rum för att dela liv, hopp, tro och tvivel.
  • Var och en som möter Svenska kyrkan blir bemyndigad och rättvist bemött och får möjlighet till stärkt egenmakt. Genom insatser för människor i utsatta situationer.

Genom att:

• Samverkande parter kan lita på att Svenska kyrkan verkar för rättvisa och
    egenmakt.
  • Människor kan få framtidshopp och en stärkt existentiell och psykisk hälsa.
  •  ”ingen faller ensam”.
  • Människor upplever att kyrkan gestaltar hopp om en framtid för världen,
    och tar ansvar för hela skapelsen.
  • Svenska kyrkan i Umeå arbetar med målen i ”Svenska kyrkans färdplan” för
    klimatet.

Exempel från året som gått

Lättare att vara öppen med tydliga pratregler

Alla får prata till punkt och ingen ger oönskade råd. Den strikta formen öppnar för ärliga berättelser när gruppen Livsstegen har sina delningsrundor.

Sår möter sår i nattvarden

Vid nattvarden vågar Gun-Marie Spett Lindgren släppa taget och bara ta emot. – Jag lämnar mina sår hos någon som verkligen vet hur det känns att bära sår.