Gudstjänst hemma

Fira andakt här varje söndag kl 10. Andakterna kommer från Umeå, Vännäs-Bjurholm, Bygdeå, Nordmaling, Holmsund, Sävar-Holmön och Hörnefors.

Alla andakter och gudstjänster ligger kvar i ett år så du kan se dem senare eller igen om du vill. Längre ner på sidan finns fler sätt att fira gudstjänst eller lyssna på en andakt.

Söndag 16 juni - Tredje söndagen efter trefaldighet

Denna söndag får vi fira andakt i Västerslättskyrkan i Umeå tillsammans med Carolina Paulson, Präst. Therese Hamrén, församlingspedagog. Ulrika Mottmann, diakon och ett gäng församlingsbor. Vi får lyssna till när Gerd Boström läser söndagens text för oss och på Therese som funderar på hur det kan kännas att vara vilse som ett bortsprunget får. Vi får även höra psalm 217, Gud för dig är allting klart med Daniel Gustafsson på orgel. Sjung gärna med.

Söndag 9 juni - Andra söndagen efter trefaldighet

Denna söndag får vi fira andakt med Maria Häggström Pettersson, präst i Tegs församling. Temat för söndagen är Kallelsen till Guds rike. Maria talar om att man behöver prioritera inbjudan från honom, att låta gud vara en del av ditt liv. Det finns alltid saker som kan kännas viktigare i stunden, men det är viktigt att försöka se förbi det och tacka ja till den inbjudan som alltid är stående och det finns plats för alla. Vi får även lyssna till när Maria spelar och sjunger gospellåten ”In My Father's House” för oss.

Söndag 2 juni - Första söndagen efter trefaldigheten

Välkommen att delta i en sommarandakt med pedagogen Ellen Kling från Tegs församling. Anders Winterstam deltar med piano och sång i psalm 778, I min Gud.

Söndag 26 maj - Heliga Trefaldighets dag

Denna söndag får vi fira andakt i Tavelsjö kyrka med med Maja Svedmark, präst i Tavelsjö församling, och vi får även höra Amanda Michaelsdotter Eriksson spela Vals i E-moll efter Christina Magdalena Bruun. Treenigheten, det ultimata mysteriet. Vetenskapen har en framträdande roll just nu och vi vill gärna dela upp i små delar för att förstå helheten. Men helheten kan också bara något mer än delarna och något större än helheten.

Söndag 19 maj - Pingstdagen

Pingstdagens andakt kommer från Ålidhemskyrkan. Liza L Lundkvist läser dagens evangelietext från Johannesevangeliet 7 och delar ett minne från sin barndomsby. Hon läser också sin egen dikt ”Källor.” Helena Holmlund spelar för oss ”Invid källan” skriven av Urban Rosengren.

Fler sätt för dig som vill fira gudstjänst hemma

Du kan fira en enkel gudstjänst hemma, titta på korta videoandakter utifrån kommande söndags texter under En minut liv, musikandakter från Umeå stads kyrka eller lyssna till Sveriges radios andakter och gudstjänster.

Du kan också se gudstjänster från andra delar av landet via den gemensamma kalendern, klicka på Digitala gudstjänster och evenemang i Svenska kyrkan.

Musikandakter

Från Umeå stads kyrka.

Andakter

Här finns inspelade andakter från Sjukhuskyrkan på Norrlands universitetssjukhus för dig som inte kan komma till kyrkan eller bara vill ha några minuters ro och eftertanke.

En minut liv

Andakt i videoformat om söndagens tema med medarbetare från Svenska kyrkan i Umeå plus ett par gäster

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.

Morgonandakt i P1

Morgonandakten är en start på dagen för den som är andligt intresserad. Den tar upp existentiella frågeställningar som på djupet berör och engagerar.

Radiogudstjänst i P1

Lyssna till gudstjänster från olika kyrkor och samfund runt om i landet.

Alla bibeltexter i de inspelade gudstjänsterna är hämtade ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet