Konsertseminarium under Umeå kulturdagar

Söndag 1 september kl 18.00 i Tegs kyrka med Kjell Fagéus och Love Derwinger. Musik med reflektion och diskussion tillsammans med publiken. Fritt inträde.

Idén om konsertseminarium växte fram under Kjell och Loves engagemang i Dialogseminariet på KTH och utvecklades sedan på Stockholms universitets rektorsutbildning med 35 konsertseminarier.

Musikers sätt att spela tillsammans, med växlande solopartier och ackompanjemang, visade sig till karaktären ofta likna arbetsdynamiken i organisationer och arbetslag.. Utmaningen att som ledare samtidigt leda och följa blev en av de punkter som diskuterades efter konsertseminarierna.

Programmet görs som två Teotalks med musik på vardera tjugo minuter och därefter reflektion och diskussion tillsammans med publiken.

Vad är Teo talks?

Intressanta och upplivande föreläsningar kring existentiella frågor under 20 minuter. Du hittar mer info och fler Teo talks här www.teotalks.se

Medverkande

Kjell Fagéus har arbetet som kammarmusiker och solist i många sammanhang. Han har varit solist med Sveriges Radios symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Svenska kammarorkestern, Uppsala kammarorkester, Kungliga Hovkapellet m.fl. Kammarmusik har varit hans passion alla år och spelat med många välkända pianister, gitarrister, sångare och stråkkvartetter på turnéer och CD-inspelningar.

Fagéus var under ett stort antal år anställd som soloklarinettist i Kungl. Hovkapellet och konsertmästare i Stockholms blåsarsymfoniker. Han har ägnat mycket tid och engagemang för undervisning i klarinettspel, kammarmusik och mental träning för scenartister. Fagéus är utbildad vi Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och vid Juilliard School i New York.

Love Derwinger tillhör kretsen av Sveriges främsta pianister. Han debuterade som 16-åring som solist i F. Liszts andra pianokonsert och har sedan dess gett konserter i Europa, USA, Kanada, Japan, Mellanöstern och Sydamerika och deltagit i många prestigefyllda festivaler världen över. Derwinger har varit solist med flera av de stora skandinaviska orkestrarna, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Residentie Orchestra the Hauge, Radio Philharmonie des NDR, Philharmonia Orchestra med flera och samarbetat med dirigenter som Myung-WhunChung, Jun'ichi Hirokami, Paavo Järvi, Lev Markiz, Vassily Sinaiski och Leif Segerstam.

Love är känd för sin mångsidighet och varvar solistuppdrag med kammarmusik, nutida musik och "Lieder"-repertoaren. Han har gjort över 40 CD-inspelningar (BIS, CPO, Arte Verum m.fl.) och hans inspelningar av W. Stenhammars och K. Atterbergs pianokonserter valdes ut till "Essential recordings" i BBC Music Magazine 2010. Derwinger är också författare till böckerna "Godnatt" och ”Föredraget: en anakronistisk intervju med Bach” som båda har blivit mycket uppskattade.

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.