"Kvartett vid tidens ände"

Fredag 30 augusti kl 19.00 i Tegs kyrka. Musik av Olivier Messiaen (1908–1992). Inträde 150 kr.

Ett av 1900-talets mest gripande kompositioner.

Olivier Messiaen (1908–1992)

Kvartett vid tidens ände komponerades och uruppfördes i ett fångläger under andra världskriget. Messiaen var inkallad i franska armén som sjukvårdare men tillfångatogs av tyska trupper 1940. Verket skrevs för några av hans medfångar som spelade violin, cello och klarinett. Själv spelade Messiaen piano.

Det är djupt andlig, poetisk och dramatisk musik, samtidigt som musiken förmedlar ljus och framtidshopp. Dag Hammarskjölds texter berör samma existentiella frågor som musiken, avslöjande och direkt i sitt tilltal.

Recitation

Veronica Janunger läser ur Dag Hammarskjölds Vägmärken.

Introduktion

Kl 18.00 i Stora salen. Publikens möte med musiken, musikerna, texterna och konsten. Mötet ökar förståelse, upplevelse och gemenskap. Kaffe, te och smörgås.

Biljetter

Biljettförsäljning från 1 maj via biljettcentrum.com

Musiker

Daniel Migdal är violinist, verksam som solist och kammarmusiker. Som solist har han framträtt med bl.a. Sveriges Radios Symfoniorkester, Incheon Symphony Orchestra, Gävle Symfoniorkester och Västerås Sinfonietta. Som kammarmusiker har han framträtt på många av dom största scenerna i Sverige och på festivaler som Båstads Kammarmusikfestival, Gotland Chamber Music Festival, Hardanger Musikkfest (Norge), Busan Chamber Music Festival (Sydkorea).

Tillsammans med gitarristen Jacob Kellermann vann han första pris i ”Aschaffenburg Internationalen Wettbewerb für Kammermusik mit Gitarre” och har framträtt på  festivaler och kammarmusikserier i Europa och Asien. År 2018 släpptes deras debutalbum med sonater av Franz Schubert på skivbolaget BIS. Daniel är också verksam som studiomusiker och arrangör, och har samarbetat med artister som bl.a. Ane Brun, Daniel Caesar, Moonica Mac, Isak Danielson och Iiris Viljanen.

Erik Wahlgren har studerat vid Musikhögskolan i Stockholm, Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Edsbergs Musikinstitut. Erik gästar regelbundet festivaler och konsertserier i Sverige och utomlands, och har även framträtt som solist med dirigenter som Okko Kamu, Anthony Halstead, Andrew Litton, och Paul Mägi.

Erik har arbetat i Norrbotten Neo och Uppsala kammarsolister, och spelar gärna barockcello, bland annat i egna gruppen Ensemble Klärobskyr och Drottningholms barockensemble. Medlem av Vamlingbokvartetten och sedan 2017 solocellist i Kungliga Hovkapellet.

Kjell Fagéus har arbetet som kammarmusiker och solist i många sammanhang. Han har varit solist med Sveriges Radios symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Svenska kammarorkestern, Uppsala kammarorkester, Kungliga Hovkapellet m.fl. Kammarmusik har varit hans passion alla år och spelat med många välkända pianister, gitarrister, sångare och stråkkvartetter på turnéer och CD-inspelningar.

Fagéus var under ett stort antal år anställd som soloklarinettist i Kungl. Hovkapellet och konsertmästare i Stockholms blåsarsymfoniker. Han har ägnat mycket tid och engagemang för undervisning i klarinettspel, kammarmusik och mental träning för scenartister. Fagéus är utbildad vi Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och vid Juilliard School i New York.

Love Derwinger tillhör kretsen av Sveriges främsta pianister. Han debuterade som 16-åring som solist i F. Liszts andra pianokonsert och har sedan dess gett konserter i Europa, USA, Kanada, Japan, Mellanöstern och Sydamerika och deltagit i många prestigefyllda festivaler världen över. Derwinger har varit solist med flera av de stora skandinaviska orkestrarna, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Residentie Orchestra the Hauge, Radio Philharmonie des NDR, Philharmonia Orchestra med flera och samarbetat med dirigenter som Myung-WhunChung, Jun'ichi Hirokami, Paavo Järvi, Lev Markiz, Vassily Sinaiski och Leif Segerstam.

Love är känd för sin mångsidighet och varvar solistuppdrag med kammarmusik, nutida musik och "Lieder"-repertoaren. Han har gjort över 40 CD-inspelningar (BIS, CPO, Arte Verum m.fl.) och hans inspelningar av W. Stenhammars och K. Atterbergs pianokonserter valdes ut till "Essential recordings" i BBC Music Magazine 2010. Derwinger är också författare till böckerna "Godnatt" och ”Föredraget: en anakronistisk intervju med Bach” som båda har blivit mycket uppskattade.

Lyrik

Veronica Janunger är en fin uttrycksfull sopran. Hon är aktiv inom musik- och scenkonstnäringarna i Umeå. Hon driver Suitecase Opera, ett flexibelt operakompani som framför föreställningar på olika och ibland oväntade platser. Veronica arbetar också som församlingspedagog och är involverad i musik- och barnverksamheten i Ålidhemskyrkan.

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.